کاربرد کامپیوتر تولیدکننده نرم افزار مالی - اداری

اصول اولیه حسابداری چیست ؟

اصول اولیه حسابداری چیست ؟

اصول اولیه حسابداری

حسابداری یکی از علوم کاربردی و بسیار مهم در کلیه کشورهای جهان است که اصول مهم و اساسی مختلفی دارد. یادگیری و استفاده از این قوانین و دستور العمل هایی که جزء اصول اولیه و مهم حسابداری است، به حسابداران و افراد فعال حوزه مالی کمک می کند که به بهترین نحو گزارش های کلیه حساب ها و صورت‌های مالی را تهیه کنند. اصول اولیه حسابداری چارچوب خاصی دارد که رعایت آن اهمیت زیادی در بهبود روند حسابداری دارد. در واقع به طور کلی حسابداری  بر پایه مجموعه‌ ای از مفروضات و اصول تشکیل شده که افراد مختلف آن را به نام اصول حسابداری می شناسند. اصول حسابداری یک الگوی خاص و جامع برای انجام امور حسابداری است که طبق نظر اساتید بزرگ علوم حسابداری تهیه و تدوین شده است. این مفاهیم پایه و زیر مجموعه حسابداری همه فرایندهای مالی و حسابداری را تحت تاثیر قرار می دهد. آشنایی و رعایت اصول حسابداری کمک می کند که از انجام و بروز هر گونه مشکل یا خطایی در روند انجام امور حسابداری جلوگیری شود. عدم رعایت این اصول و قوانین کمک می کند که در شرایط اضطراری باعث فشار مالی جدی برای آن ها نشود. در صورتی که در حوزه حسابداری فعالیت می کنید یا قصد یادگیری مفاهیم و اصول اولیه آن را دارید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید. در این مطلب به معرفی 5 اصل مهم حسابداری و کلیه نکات مهم این موضوع می پردازیم.

برای خرید انواع نرم افزارهای حسابداری از وبسایت کاربرد کامپیوتر کلیک کنید

۵ اصل حسابداری

حسابداری یکی از مشاغل مهمی است که به طور کلی با کلیه مشاغل و حرفه های مختلف در ارتباط است. در واقع استفاده از این علم و استخدام یک حسابدار جزء نیازهای اولیه و ضروری برای هر سازمان یا شرکت های مختلف محسوب می شود. به طور کلی حسابداری به چندین دسته مختلف حسابداری دولتی، حسابداری مدیریتی، حسابداری فروشگاهی، حسابداری صنعتی، حسابداری مالیاتی و … تقسیم می شوند . اما به طور کلی همه حسابداری ها دارای اصول اولیه ای هستند که رعایت و آشنایی با آن اهمیت زیادی دارد. حسابداری دارای اصول مختلفی است که 5 اصل حسابداری اصلی و مهم عبارتند از:

دارایی ها

تمامی اموال و منابع اقتصادی که در معاملات اقتصادی به دست می آیند. همچنین به همه اموالی که در عملیات اقتصادی و مالی یک سری منابع اقتصادی به مالکیت واحد تجاری در می آید، بر حسب فاکتور پول سنجیده می شوند. به این واحد مالی دارایی گفته می شود. از جمله دارایی های مهم می توان پول نقد، موجودی کالا، زمین، ساختمان، ماشین آلات، اسباب و اثاثیه اداری و اوراق بهادار و … را نام برد.

بدهی ها

به تعهداتی که یک مؤسسه در مقابل اشخاص و دیگر مؤسسات دارد و از معاملات و رویدادهای گذشته ناشی شده اند، بدهی ها گفته می شود. در واقع این بدهی ها باید با پرداخت پول یا تحویل کالا یا انجام خدمات یا انتقال سایر اقلام دارایی ها و … تسویه شود.

سرمایه ها

به کلیه وجوه نقد و سایر دارایی های مالی است که توسط یک فرد یا تجارت نگهداری می شود، سرمایه گفته می شود. از مجموع کل سرمایه ها برای رشد و ایجاد ثبات مالی استفاده می شود. علاوه بر این، به  ماشین آلات ملموس مانند تولید تجهیزات، ماشین آلات، ساختمان های ذخیره سازی و … سرمایه گفته می شود.

درآمدها

به مبالغی که یک شخص یا یک شرکت در بازه زمانی مشخص از محل کالاها یا خدماتی که برای دیگران فراهم یا سرمایه گذاری می شود، درآمد می گویند. از درآمدها برای تأمین مخارج روزانه استفاده می شود. برای محاسبه درآمد باید قیمت فروش کالاها و خدمات در تعداد واحدها یا مقدار فروخته شده را در یک دیگر ضرب کرد.

هزینه ها

شرکت ها و سازمان ها و موسسات مختلف برای اداره امور و انجام کلیه فعالیت ها و فرایندهایی که مربوط به کسب درآمد است، هزینه هایی را صرف می کنند. هزینه ها شامل  نظیر خرید مواد و کالا و پرداخت دستمزد، اجاره،آب و برق  و … است.

اصول اولیه حسابداری چیست ؟

خرید نرم افزار خرید و فروش بازرگانی با پشتیبانی رایگان از کاربرد کامپیوتر

اصول حسابداری به زبان ساده

در پاراگراف اول به معرفی ساده و پایه ای اصول حسابداری پرداخته شد. اما در این قسمت به معرفی کامل تر اصول حسابداری به زبان ساده می پردازیم. هدف نهایی استفاده از اصول حسابداری، اطمینان حاصل کردن از این موضوع است که صورت های مالی یک شرکت کامل، سازگار و قابل مقایسه با یک دیگر باشند. اصول اولیه حسابداری توسط برخی از اساتید پیشکسوت حوزه حسابداری تعیین شده است. در واقع از طریق آشنایی با اصول حسابداری می توان کلیه وقایع مالی یک کسب و کار را  جمع آوری، دسته ‌‌بندی، ثبت و تحلیل  کرد. از طریق این مفاهیم می توان کلیه امور مالی را با اطمینان و سرعت بالاتری انجام داد. استفاده و رعایت اصول حسابداری مزایای مختلفی دارد که عبارتند از:

  • برابر سازی کردن سیستم حسابداری
  • به وجود آوردن و اجرای دستور العمل آشکار و معلوم
  • پرهیز از کارکرد سلیقه ای و متناسب با نظر کارفرما
  • قابل استفاده بودن نتایج حسابداری برای واحدهای مالی مختلف
  • قابل مقایسه بودن خروجی ها
  • میسر کردن وارسی در دوره‌های مختلف مالی در سازمان ها و شرکت های مختلف
  • قابلیت ارائه به مراکز وارسی یگانه مثل ادارات و سازمان ها

اصل افشا در حسابداری

یکی از مهم ترین اصول حسابداری که در حوزه های مالی و کسب و کارهای مختلف اهمیت زیادی دارد، اصل افشا است. در فرهنگ لغت انگلیسی، افشا به معنی آشکار کردن اطلاعات است. اصل افشا در حسابداری به کلیه واقعیت های مهم و مرتبط با رویدادها و فعالیت های مالی واحد تجاری به ویژه شرکت های سهامی عام گفته می شود. اصل افشا باعث می شود که صورت های مالی به گونه ای ارائه شوند که از لحاظ هدف های گزارش گیری مالی قابل فهم، آگاه ‌کننده و کامل و جامع باشد. یکی از مهم ترین ویژگی های اصل افشا در حسابداری این است که تاکید اصلی آن بر اطلاعات کافی و مفهوم در صورت های مالی است. در واقع در این اصل تمرکز روی افشای اطلاعات مربوط در صورت های مزبور است. به گونه ای که امکان اتخاذ تصمیمات آگاهانه را برای استفاده ‌کنندگان صورتهای مالی فراهم کند.

برای خرید نرم افزار دارایی ثابت اموال کلیک کنید

چهار اصل اصلی حسابداری عبارتند از دارایی ها، بدهی ها، سرمایه ها، درآمدها و هزینه ها.

اصول حسابداری به شرکت‌ها و سازمان‌ها کمک می‌کنند تا امور مالی خود را به بهترین نحو گزارش دهند، از انجام خطاها و مشکلات در روند حسابداری جلوگیری کنند، و اطمینان حاصل کنند که صورت‌های مالی آنها قابل مقایسه و قابل فهم باشند.

اصل افشا در حسابداری به اطلاعات کافی و مفهوم در صورت‌های مالی تأکید می‌کند و اطلاعات مهم و مرتبط با رویدادها و فعالیت‌های مالی واحد تجاری را آشکار می‌کند. این اصل اطمینان می‌دهد که اطلاعات به صورت قابل فهم و آگاه‌کننده در صورت‌های مالی ارائه شوند.

استفاده و رعایت اصول حسابداری مزایایی از قبیل برابر سازی سیستم حسابداری، اجرای دستور العمل آشکار و معلوم، پرهیز از کارکرد سلیقه‌ای، قابلیت مقایسه خروجی‌ها، میسر کردن وارسی در دوره‌های مختلف مالی، و قابلیت ارائه به مراکز وارسی یگانه را فراهم می‌کند.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

دانلود

لطفا برای دریافت لینک دانلود اطلاعات خواسته شده را وارد نمایید