کاربرد کامپیوتر تولیدکننده نرم افزار مالی - اداری

تفاوت حسابداری و امور مالی

تفاوت حسابداری و امور مالی

تفاوت حسابداری و امور مالی در چیست ؟

در علم حسابداری اصطلاحات و لغات زیادی وجود دارد که لزوم استفاده صحیح از آن ها امری ضروری و لازم است. یکی از این اصطلاحات کاربردی و مهم حسابداری و امور مالی است. از این دو اصطلاح کنار یکدیگر معمولا استفاده زیادی می شود. در صورتی که هر کدام به تنهایی یک تعریف جداگانه و مشخصی دارند. به طور کلی تمرکز اصلی حسابداری و امور روی دارایی های یک شرکت یا سازمان است. اما هر کدام به صورت جداگانه دارای محدوده خاصی هستند. به همین دلیل برای انجام امور و وظایف هر کدام از این دو دسته، افراد متخصص و جداگانه ای استخدام می شوند. شناخت تفاوت بین حسابداری و امور مالی کمک می کند که به صورت هوشمندانه  افراد متخصص را به طور صحیح استخدام کنید. از جمله مهم ترین تفاوت حسابداری و امور مالی می توان موارد زیر را نام برد:

دامنه و تمرکز:

امور مالی و حسابداری هر کدام در دامنه خاصی از مدیریت مالی فعالیت می کنند. بررسی و تمرکز حسابداری روی داده های معاملاتی در گذشته و حال است. بدین صورت که پس از تهیه صورت حساب حسابداری، می توان یک گزارش کلی از وضعیت سازمان یا شرکت آماده کرد و ارائه داد. به همین دلیل می توان گفت در حسابداری، هدف بررسی کردن وضعیت شرکت است. در صورتی که هدف از انجام و پرداختن به امور مالی، بررسی فرایندهای مالی در آینده است. در واقع تمام ارزش های امور مالی از آینده به دست می آید.

اندازه‌ گیری عملکرد مالی:

هر شرکت یا سازمان برای اطلاع از وضعیت فعلی خود، باید عملکرد خود را در بازه های زمانی مختلف بررسی کند. این وظیفه مهم در حسابداری و معاملات طبق توافق انجام شده بررسی می شوند. یکی از بهترین مزایای اندازه گیری عملکرد مالی با استفاده از حسابداری این است که باعث رشد سالانه درآمد، کاهش هزینه ‌ها و افزایش سودهای یک شرکت بدون تغییر در رویدادهای یک طرفه و همچنین تغییرات فصلی می شود. در صورتی که در امور مالی این ایده برای بررسی وضعیت عملکرد سازمان رد می شود. در واقع در روش امور مالی، بهترین راه برای سنجش بازده اقتصادی از یک شرکت محاسبه کردن وجه نقدی یک سازمان است.

ارزیابی ارزش:

یکی از تفاوت های دیگر بین حسابداری و امور مالی، در تعیین ارزش توسط آن ها است. در حسابداری بر اصل محافظه کاری تمرکز دارد. بر این اصل و اساس، شرکت‌ ها باید ارزش ‌های پیش‌ بینی شده را تخمین زده و آن را بالاتر از بدهی ‌های خود ثبت کنند. این کار باعث می شود تا ارزش هر چیز را به طور دقیق بدانید. در صورتی که در امور مالی برای تعیین ارزش یک شرکت، پروژه یا دارایی حاصل از یک فرایند، به صورت دقیق ارزش‌ گذاری می شوند.

کاربرد کامپیوتر ارائه دهنده انواع نرم افزارهای حسابداری

وظایف امور مالی

بر اساس تعاریف ذکر شده در مورد تفاوت حسابداری و امور مالی، می توان به صورت واضح و دقیق تر در مورد وظایف امور مالی صحبت کرد. در واقع زمانی که یک فرد در امور مالی سازمان یا شرکت استخدام می شود، وظایف از پیش تعیین شده ای دارد، تا فرایندهای در حال اجرا در سازمان، به صورت دقیق ارزش گذاری شوند. بر همین اساس به طور دقیق تر می توان گفت که وظایف امور مالی عبارتند از:

  • اخذ تصمیمات مبتنی بر سرمایه گذاری سازمان
  • اخذ تصمیمات مبتنی بر تامین مالی
  • تصمیمات مبتنی بر سیاست تقسیم سود

انجام هر کدام از وظایف ذکر شده که توسط مدیر امور مالی انجام می شود، با هدف همسو شدن با هدف سازمان انجام می شود. در واقع انجام وظایف ذکر شده باعث افزایش ارزش شرکت و افزایش ثروت سهامداران می شود. در واقع هدف از این کار، رسیدن به اهداف مدیریتی مالی سازمان است.

تفاوت حسابداری و امور مالی

وظایف حسابدار

وظایف حسابدار بر اساس تعاریف ذکر شده در مورد تفاوتی که بین حسابدار و امور مالی وجود دارد، به طور کلی با وظایف  امور مالی متفاوت است. در واقع اهمیت توجه به حوزه حسابداری در سازمان ها و شرکت های مختلف به گونه ای است، باید به بهترین نحو و با دقت انجام شود. در واقع انجام وظایف حسابدار به منظور بهبود عملکرد کلی سازمان انجام می شود. به طور کلی از جمله مهم ترین وظایف اصلی حسابدار می توان موارد زیر را نام برد:

  • یادگیری و اجرای مهارت های دفتر داری و حسابداری هزینه ها
  • توانایی بودجه بندی کردن و حسابداری مدیریت
  • حسابرسی، تصمیم گیری و گزارش گیری، این وظیفه جز وظایف ماهرانه یک حسابدار است.
  • توانایی اجرای مهارت های تحلیلی و طراحی سیستم و مشاوره ی حرفه ای مستقل که از جمله وظایف پژوهشی حسابدار باید انجام شود.

برای خرید نرم افزار خزانه داری از وبسایت کاربرد کامپیوتر کلیک کنید

نکات مهم در حسابداری

همان طور که در پاراگراف های بالاتر ذکر شد، حسابداری و امور مالی با توجه به تعاریف متفاوتی که دارند، برای هر کدام از نیروهای فعال در این حوزه ها، وظایف مستقل و جداگانه ای نیز تعریف می شود. به همین دلیل پرداختن و تمرکز دقیق روی نکات مهم در حسابداری سبب می شود که این وظایف به بهترین نحو و در جهت بهبود عملکرد سازمان خواهد شد. از جمله موارد مهم در حسابداری می توان موارد زیر را نام برد:

  • پرونده های مالیاتی و بیمه خود را در اسرع وقت و اولین فرصت تشکیل دهید.
  • تیم مالی متخصص و حرفه ای تشکیل دهید.
  • دفاتر حسابداری پلمپ شده خود را تهیه نمایید تا زمان ارائه آن به اداره مالیات با مشکل مواجه نشوید.
  • نرم افزار مناسب برای ثبت صورت حساب های مالی، و تهیه گزارش های لازم به صورت دقیق تهیه کنید. تهیه نرم افزار از بروز هر گونه خطای انسانی در حسابداری و امور مالی جلوگیری می کند.
  • تکالیف مالیاتی که از طرف مراکز مربوطه تعیین می گردد، در موعد مشخص انجام دهید.
  • اطلاعات حسابداری و امور مالی را به صورت دقیق و روزانه یا حتی هفتگی بروز رسانی کنید.
  • از کارشناسان حسابداری و مالیاتی در جهت انجام وظایف و بهبود روند مالی سازمان و شرکت مشاوره بگیرید.
  • از حسابدار بخواهید تا در تهیه مستندات برای کلیه رویدادهای مالی وظایفش را به درستی انجام دهد.

خرید نرم افزار مالی حسابداری از کاربرد کامپیوتر

تفاوت اصلی بین حسابداری و امور مالی در دامنه تمرکز آن‌ها است. حسابداری بیشتر روی بررسی داده‌های معاملاتی در گذشته و حال تمرکز دارد، در حالی که امور مالی بیشتر به بررسی وضعیت مالی آینده و ارزش‌های تخمینی متمرکز است.

در امور مالی، وظایف شامل اخذ تصمیمات مبتنی بر سرمایه‌گذاری، تامین مالی، تقسیم سود و ارزش‌گذاری دارایی‌ها و پروژه‌ها می‌شود.

وظایف حسابدار شامل دفتر داری و حسابداری هزینه‌ها، بودجه‌بندی، حسابرسی، تصمیم‌گیری و گزارش‌گیری، تحلیل و طراحی سیستم‌های حسابداری و مشاوره مالی می‌شود.

شناخت تفاوت‌ها به ما کمک می‌کند تا افراد متخصص را به‌طور صحیح در هر حوزه استخدام کنیم و وظایف را به بهترین نحو انجام دهیم. همچنین، این تفاوت‌ها برای بهبود عملکرد و ارتقاء وضعیت مالی سازمان نیز حائز اهمیت هستند.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

دانلود

لطفا برای دریافت لینک دانلود اطلاعات خواسته شده را وارد نمایید