کاربرد کامپیوتر تولیدکننده نرم افزار مالی - اداری

حسابداری انبار چیست ؟ | وظیفه‌ی حسابدار انبار

حسابداری انبار چیست ؟ | وظیفه‌ی حسابدار انبار

حسابداری انبار یکی از موارد مهم در کنترل اقلام و موجودی انبار هر سازمان و کسب‌وکار است که امروزه توسط نرم افزار مخصوص در تمامی بنگاه‌های تولید و توزیع به‌طور مرتب در حال انجام است. موجودی‌های انبار یک کسب‌وکار شامل تمام کالاهای موجود برای فروش به مشتریان در طول فرآیند تجاری آن است. موجودی انبار، به‌عنوان دارایی جاری هر کسب‌وکاری در نظر گرفته می‌شود، زیرا معمولاً طی یک سال یا در طول چرخه عملیاتی یک تجارت به‌فروش می‌رسد. علاوه‌بر این، موجودی‌ها به‌طورکلی با ارزش‌ترین دارایی برای کسب‌وکارهای مختلف از جمله خرده‌فروشان هستند. 

حسابداری انبار چیست ؟

یکی از مهم ترین بخش های هر سازمانی که می تواند تعیین کننده وضعیت مالی آن باشد، انبار آن است. اقلام و موجودی هایی که در انبار وجود دارد، به عنوان بخش عظیمی از دارایی های اصلی یک مجموعه از جمله واحدهای تولیدی، عملیاتی، و بازرگانی محسوب می شود. به همین دلیل حسابداری انبار به عنوان یکی از مهم ترین زیر شاخه های حسابداری و تعیین کننده عامل موفقیت یا شکست یک سازمان محسوب می شود. حسابداری انبار چیست ؟ حسابداری انبار در انگلیسی با نام Store accounting شناخته می شود. حسابداری انبار به کل مجموعه فرایندها و عملیات های حسابداری گفته می شود که تعیین کننده میزان موجودی انبار است. به طور کلی در نهایت چیزی که در حسابداری انبار مشخص می شود، مبلغی از موجودی انبار است. منظور از موجودی انبار بررسی و مشخص کردن دقیق تعداد و مقدار میزان مواد اولیه و موارد دیگر نیست. بلکه در این فرایند کلیه انبار گردانی ها، موارد فروخته شده، باقی مانده و … نیز تعیین می شود. در این مقاله همراه ما باشید تا به طور کامل تر با حسابداری انبار، انواع آن و  هدف از بررسی آن آشنا شوید.

حسابداری انبار

آشنایی با سیستم حسابداری انبار

شاید به‌نظر برسد که حسابداری و موجودی دو مقوله مجزا از هم هستند اما واقعیت این است که حسابداری موجودی با استفاده از نرم افزار انبارداری، برای هر کسب‌وکاری ضروری است. حسابداری موجودی کالا یا حسابداری انبار روشی برای ثبت و پیگیری موجودی و هزینه‌های انباری است. هزینه‌های انبار به‌کل هزینه‌های لازم برای خرید کالا اشاره دارد که این هزینه‌ها شامل هزینه‌های حمل‌ونقل، هزینه‌های محصول و غیره نیز می‌شود. در واقع حسابداری انبارداری به تمام فعالیت‌های مربوط‌به ورودی، خروجی و مدیریت مواد اولیه و محصول‌نهایی گفته می‌شود، که باهدف مدیریت و نظارت بر نحوه ورودوخروج کالا انجام می‌شود. با کمک سیستم حسابداری انبار می‌توان به اهداف بسیار مهمی دست یافت. بسیاری از گزارش‌های یک واحد تولیدی، مانند میزان تولید، ذخیره تولید، نرخ تولید، نرخ ضایعات، ذخیره مواد اولیه و… همگی حاصل این نوع از حسابداری هستند.

مدیریت انبارداری با استفاده از نرم افزار حسابداری

همانطور که گفتیم حسابداری انبار یکی از انواع حسابداری است که یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر سازمان یا واحد تجاری، را شامل می‌شود. انبار هر کسب‌وکار می‌تواند محلی برای نگهداری مواد مصرفی مانند کاغذ، منگنه، گیره ادارات، محلی برای ذخیره‌سازی و جریان مواد اولیه یک کارخانه‌، محلی برای حفظ و نگهداشت یک محصول در مراحل میانی تولید یا محلی برای ذخیره‌سازی محصولات نهایی یک شرکت باشد.

وظیفه سیستم تحت وب حسابداری انبارداری

وظیفه سیستم حسابداری انبار، مدیریت گردش کلا در شرکت‌ها و سازمان‌هایی است که مسائلی مانند عدم مدیریت موجودی، کم شدن کالا، تمام شدن مواد اولیه تولید بدون فرصت کافی برای جایگزینی، عدم نگهداری صحیح کالاها، خراب شدن، معیوب شدن و فاسد شدن کالاها و بسیاری مسائل دیگر را برعهده دارند.

مهم ترین وظیفه در حسابداری انبار چیست ؟

اهمیت رسیدگی به حسابداری انبار به گونه ای است که در پایان هر دوره مالی انجام می شود. در برخی از مجموعه ها دوره مالی 3 ماه، 6 ماهه یا یک ساله است. برای شروع بررسی فرایند حسابداری انبار اولین و مهم ترین اقدام شناسایی و بررسی کردن اسناد است. به همین دلیل باید گفت که اسناد به 4 دسته اصلی زیر تقسیم می شوند:

  • اسناد خرید در حسابداری انبار
  • اسناد انتقالی بین انبار
  • بهای تمام شده سند تولید شده
  • بهای تمام شده کالای صادره

این 4 دسته از اسناد همگی مرتبط با مواد اولیه، کالاهای باقی مانده در انبار، کارهای در حال انجام، و … هستند. به همین دلیل بررسی آن ها می تواند اطلاعات دقیقی در مورد موجودی انبار بدهند.

اهمیت بررسی و تنظیم اسناد خرید

هزینه هایی که در انبار صرف می شود، باید بر اساس فاکتورهای موجود سند زده شود. علاوه بر این، از جمله مهم ترین وظایف در حسابداری انبار لحاظ کردن اسناد تخفیفات، ارزش افزوده هزینه های انجام شده، و درج دقیق اطلاعات و مشخصات طرف معامله و … است.

تنظیم اسناد مرتبط با انتقال بین انبار

برای انتقال مواد اولیه و کالاها نیز باید حتما اسنادی ثبت شود. در واقع می توان گفت یکی از وظایف مهم دیگر در حسابداری انبار، تعیین قیمت سند حواله انتقالی انبار مبدا است. چون مبلغ این سند باید برابر با بهای سند ورود مواد به انبار مقصد باشد.

تنظیم اسناد بهای تمام شده کالای تولید شده

یکی از مهم ترین مراحل در حسابداری انبار، تنظیم و تهیه اسناد بهای تمام شده برای کالاهای تولید شده است. چون علاوه بر بررسی هزینه مواد مصرفی برای هر محصول باید هزینه های جانبی دیگر، نظیر هزینه حمل و نقل باید با توجه به محصول تهیه شده محاسبه شود.

اطلاع از بهای تمام شده کالای صادره از انبار

یکی از مهم ترین اقدامات در حسابداری انبار، مشخص کردن قیمت نهایی هر کالا است. برای تنظیم قیمت روش می توان روش های زیر را انجام داد:

  • سیستم ارزیابی ادواری موجودی
  • سیستم ارزیابی دائمی موجودی

حسابداری انبار چیست ؟

خرید نرم افزار انبار (کنترل موجودی) از وبسایت کاربرد کامپیوتر

انواع موجودی در انبار

در همه واحدهای اقتصادی، بازرگانی از جمله واحدهای تولیدی یا غیر تولیدی، انواع موجودی انبار به چند دسته مختلف تقسیم می شود. اهمیت این موارد به گونه ای است که باید همه این موارد به صورت تک تک بررسی شود. انواع موجودی در انبار به شرح زیر است:

مواد خام (یا مواد اولیه):

یکی از مهم ترین موجودی ها در واحدهای تولیدی، مواد خام یا اولیه هستند.

مواد و ملزومات مصرفی:

ملزوم مصرفی موادی هستند که به صورت مستقیم در مجموعه ها استفاده نمی شوند. اما به صورت غیر مستقیم در فرایند تولید مورد استفاده قرار می گیرند. برای مثال لوازم التحریر در یک سازمان جزء ملزومات اصلی و مورد نیاز برای واحدهای مختلف برای امور اداری محسوب می شوند.

مواد در جریان تولید:

به موادی که از آن ها در فرایند تولید استفاده می شود. اما هنوز تبدیل به بخش کاملی از یک محصول کامل نشده اند، مواد در جریان تولید می گویند.

کالای ساخته شده:

محصولی که فرایند تولید آن تکمیل شده و می توان آن را به فروش رساند و عرضه کرد.

اجناس خریداری شده:

برخی از اجناس فقط برای فروخته شدن، آماده شده اند. در این محصولات که نه تغییری ایجاد می شود و نه از آن ها در فرایند تولیدات دیگری استفاده می شود، اجناس خریداری شده می گویند.

هدف از حسابداری انبار چیست ؟

همان طور که در پاراگراف اول اشاره شد، حسابداری انبار به عنوان دارایی هر سازمان محسوب می شود. به همین دلیل ارزیابی کردن آن ها در صنایع مختلف اهمیت زیادی دارد. چرا که موجودی انبار مستقیما با سود و مالیات شرکت و کل مجموعه در ارتباط است. مدیران مالی هر قسمت از سازمان و مدیر مالی کل، باید با استفاده از اطلاعات موجودی انبار در مورد کنترل هزینه های نگهداری موجودی، سفارش، تامین کالا در زمان مناسب و جلوگیری از کمبود مواد اولیه تصمیم گیری کنند. به همین دلیل در این جا اهمیت اصلی حسابداری انبار مشخص می شود. در واقع می توان گفت هدف اصلی حسابداری انبار، دستیابی پیدا کردن و به دست آوردن اطلاعات دقیق در مورد موجودی کمی و وضعیت کیفی کالاها و کنترل دارایی موجود در انبار است. علاوه بر این، هدف از حسابداری انبار و بررسی موجودی آن دلایل دیگری نیز دارد که به شرح زیر است:

  • دریافت، نگهداری و توزیع صحیح و سریع کالاها و محصولات مختلف
  • جلوگیری کردن از ضرر و زیان های گسترده واحدهای اقتصادی از طریق کنترل کردن دقیق موجودی انبار و جلوگیری از ازدیاد بیش از حد موجودی
  • کنترل نمودن تعداد موجودی انبار و جلوگیری از صرف هزینه بیش از حد و هدر رفت سرمایه های در گردش در سازمان یا کل مجموعه
  • کاهش دادن و امکان تسهیل عملیات های حسابداری پس از صدور قبض انبار
  • تسهیل در امر پرداخت مبلغ کالا به فروشنده
 

شرح وظایف سیستم حسابداری در انبارگردانی چیست؟

وظیفه سیستم انبارداری، کنترل موجودی و بررسی و تطبیق اقلام موجود در انبار با اسناد مالی ثبت شده در سیستم حسابداری یک شرکت است. در واقع انبارگردانی فرآیندی است که در پایان هر دوره مالی (حداقل هر یک سال یک‌بار) با هدف بررسی کسری موجودی یا تعیین میزان مازاد موجودی کالا انجام می‌گیرد و تمام فرآیند آن در چهارچوب تطبیق کاردکس‌های کالا با موارد ثبت شده در سیستم حسابداری انبارداری است. برخی از وظایف این نرم افزار عبارتند از:

  • یادداشت دفتر کل گزارشات
  • تنظیم گزارش موجودی انبار
  • نظارت بر هزینه‌ها
  • تشخیص‌دادن اختلاف موجودی انبار با داده‌ها
  • ارائه فهرست از موجودی‌ها
  • ایجاد و بایگانی گزارشات ماهانه

معرفی امکانات سیستم انبارداری کاربرد کامپیوتر

دسترسی به اطلاعات کالا و انبار یکی‌از مهم‌ترین عوامل موفقیت شرکت‌ها است. نرم افزار حسابداری انبار کاربرد کامپیوتر، با محاسبه فرآیند ثبت عملیات، موجودی کالا و حساب تأمین کنندگان، مدیریت انبار را برای شما تسهیل می‌بخشد. عمده‌ترین ویژگی‌های برنامه انبارداری کاربرد کامپیوتر عبارتند از:

  • امکان قیمت‌گذاری موجودی کالای انبار در زمان‌های دلخواه و به روش میانگین موزون
  • یک‌پارچه سازی اطلاعات بین انبار و فروش
  • امکان انبارگردانی و گردش‌کالا
  • امکان تعیین نقطه سفارش‌کالا
  • کنترل موجودی منفی کالاها در سطح انبار و کالای قابل فروش
  • محاسبه مالیات بر ارزش‌ افزوده و مالیات تکلیفی و بیمه در فاکتور خرید خدمات
  • نگهداری تصویرکالا
  • امکان اطلاع از نقطه سفارش کالا از طریق پیامک
  • امکان ارسال پیامک در هنگام خروج کالا

اهمیت سیستم حسابداری انبار 

از آن‌جا که موجودی کالا در انبار همواره در حال تغییر است، متغیرهای مرتبط با حسابداری آن باید از روش‌ها و رویه‌های خاصی پیروی کنند تا از وجود تصویری دقیق از وضعیت مالی کسب‌وکار اطمینان حاصل شود. در حسابداری موجودی انبار باید هم محصولات فروخته شده و هم محصولاتی که هنوز به فروش نرسیده‌اند را هنگام ورود و خروج از انبار، لحاظ و بررسی کرد. نرم افزار انبار داری در هر کسب‎وکاری اهمیت بالایی دارد تا به واسطه آن محاسبات دقیق انجام شود و از خطای ثبت داده به‌صورت دستی جلوگیری شود. اهمیت نرم افزار انبارداری عبارتند از:

  • افزایش دقت کنترل موجودی و جلوگیری از کاهش یا ازدیاد بیش از حد موجودی انبار
  • کاهش هزینه‌های مربوط به نگهداری موجودی در انبارها
  • شناسایی ارزش و مبلغ موجودی‌های انبار
  • تسهیل عملیات حسابداری و تعیین ارزش واقعی دارایی‌های سازمان

ویژگی‌های نرم افزار انبارداری کاربرد کامپیوتر

حسابداری انبار شامل نشان دادن دقیق سلامت مالی یک کسب‌وکار است که این امر توسط کنترل موجودی آن تعیین می‌شود. متغیرهای زیادی وجود دارد که حسابداری موجودی انبار با آن‌ها سروکار دارد شرکت‌ها برای استخراج و محاسبه اطلاعات مالی مورد نیاز در مورد هزینه‌های نوسانی و درآمدهای خود، باید یک سیستم حسابداری انبار و روش ارزیابی بهای تمام شده به‌خصوصی را انتخاب کنند تا به دستورالعمل‌های خود پایبند باشند. نرم افزار انبارداری کاربرد کامپیوتر با ردیابی هزینه‌های موجودی، ثبت دارایی‌های موجودی و تعیین ارزش کلی موجودی در ابتدا و انتهای یک دوره حسابداری، کسب‌وکار را از جنبه‌های مختلف مانند جابه‌جایی موجودی انبار تا نوسانات روزانه در کمیت، تعداد موجودی‌ها، عمر کالاهای انبار شده، موجودی‌های ازدست رفته و غیره مورد ارزیابی و بررسی قرار می‌دهد. دیگر دلایل استفاده از این نرم افزار در هر کسب و کاری عبارتند از:

  • افزایش کارایی و سرعت ثبت اسناد

انبارداری با فرم های ثبت اطلاعات آسان و سریع و تعریف نامحدود انواع اسناد انبار و تعریف کنترل های لازم کارایی انبار شما حداکثری خواهد شد.

  • ردیابی سریالی کالاها

پیگیری ورودوخروج و سوابق گردش سریال، شماره پارت کالاها کمک شایانی به انبارداری می‌کند.

  • تعریف ویژگی‌های کالا

خصوصیات و ویژگی‌های مورد نظر را تعریف و با تخصیص آن‌ها به هر کالا، لیست کالاهای مشابه را به‌صورت گروهی ایجاد می‌کند. گزارش موجودی بر اساس کالای اصلی یا باتوجه ‌به کوچک‌ترین ویژگی از قابلیت‌های نرم افزار حسابداری انبار است.

  • گزارشات واضح‌ودقیق

بااستفاده از گزارشات‌دقیق و درلحظه، می‌توانید هوشمندانه و سریع برای موجودی انبار تصمیم‌گیری کنید.

امکانات نرم افزار انبارداری کاربرد کامپیوتر

نرم افزار انبارداری کاربرد کامپیوتر به شما کمک می کند بدون نیاز به دانش حسابداری یا انبارداری، کارهای مربوط به حساب‌های سازمان خود و انبارگردانی شرکت را انجام دهید و فاکتور فروش برای محصولات نیز صادر کنید. این نرم افزار حسابداری دارای امکانات سریع ثبت فاکتور خرید، صدور فاکتور فروش و صدور پیش فاکتور از طریق سریال کالا و بارکد خوان می‌باشد. همچنین در این نرم افزار می توان اشخاص، حساب‌ها، انبارها، کالاها و خدمات را تعریف کرد. سایر امکانات نرم افزار حسابداری انبار عبارتند از

  • مديريت ذخيره و ویرایش ليست اشخاص
  • مديريت گروه اشخاص
  • امکان تعریف حساب جدید (مديريت صندوق و حساب‌ها)
  • مدیریت لیست محصولات در سه سطح (گروه کالاها، زیرگروه و محصولات) به‌همراه درج سریال، بارکد، بارکد دوم، موجودی اولیه، واحد، قیمت خرید، قیمت فروش، تخفیف خرید و تخفیف فروش
  • مديريت ليست خدمات
  • مدیریت اموال و دارایی‌های ثابت
  • قابلیت ورود داده‌های اشخاص، اموال، کالاها و خدمات در اکسل
  • ثبت فاکتور خرید و چاپ در کاغذهای معمولی و حرارتی فیش پرینتر
  • ثبت و چاپ پیش فاکتور و تبدیل به فاکتور فروش
  • ثبت فاکتور برگشت از خرید و چاپ در کاغذهای معمولی و حرارتی فیش پرینتر
  • ثبت سریع فاکتور فروش با استفاده از بارکد خوان
  • ثبت جداگانه تخفیف و توضیحات برای هرکالا در فاکتور
  • امکان تولید سریال کالا و بارکد کالا
  • ثبت فاکتور برگشت از فروش و چاپ در کاغذهای معمولی و حرارتی فیش پرینتر
  • ثبت تخفیف و مالیات برای کل فاکتور
  • قابلیت امکان چاپ فاکتور رسمی
  • صدور فاکتور فروش و چاپ در کاغذهای معمولی و حرارتی فیش پرینتر
  • ثبت انبارها و مدیریت کالاهای موجود در انبار
  • ثبت رسید ورود کالا به انبار و چاپ آن به صورت گرافیکی در کاغذهای معمولی و حرارتی فیش پرینتر
  • صدور حواله خروج کالا از انبار و چاپ آن به‌صورت گرافیکی در کاغذهای معمولی و حرارتی فیش پرینتر
  • ثبت انتقال کالا از یک انبار به انبار دیگر و چاپ آن به‌صورت گرافیکی در کاغذهای معمولی و حرارتی فیش پرینتر
  • ثبت حواله برگشت از ورود کالا
  • ثبت حواله برگشت از خروج کالا
  • ثبت درخواست خرید کالا با قابلیت تبدیل‌به حواله ورود
  • امکان تعریف فرمول تولید کالا
  • ثبت حواله تولید کالا با تعیین مجزای انبار تولید و انبار مواد اولیه
  • ثبت دریافت‌ها و پرداخت‌ها
  • ثبت هزینه‌ها و انواع هزینه‌ها
  • ثبت درآمدها و انواع درآمدها
  • ثبت سرمایه‌ها و برداشت‌ها
  • امکان چاپ اسناد امور مالی در کاغذهای معمولی و حرارتی فیش پرینتر
  • امکان چاپ سند حسابداری
  • مدیریت بدهکاران و بستانکاران
  • امکان ثبت عملیات دریافتوپرداخت به‌صورت گروهی
  • ثبت چک‌های دریافتی‌وپرداختی و تغییر وضعیت پاس شدن، برگشت شدن، باطل شدن و تبدیل چک دریافتی به چک پرداختی برای موجودی‌های انبار
  • ثبت اسناد انتقالی از یک حساب به حساب دیگر
  • بخش چاپ چک قالب صیاد
  • قابلیت اتصال نرم افزار حسابداری انبار به دستگاه کارت خوان جهت ارسال مبلغ به دستگاه
  • ویرایش پروفایل شرکت یا فروشگاه و ثبت لوگوی فروشگاه جهت نمایش در فاکتورها
  • تنظیم اندازه لوگو و فونت بخش‌های مختلف گزارشات
  • گزارشات پایه شامل اشخاص و موجودی کالاها، کاردکس کالا و گزارش مانده حساب ها، سودوزیان
  • گزارشات اصلی شامل گزارشات فاکتورهای فروش‌وخرید، برگشت از فروش، دریافت‌ها، پرداخت‌ها، هزینه‌ها، چک‌های دریافتی و … به‌صورت تاریخ معلوم
  • گزارش بهای کالاها بااستفاده از الگوریتم‌های میانگین وزنی، FIFO و LIFO
  • گزارشات انبارگردانی شامل گزارشات ورود کالاها، خروج کالاها، انتقال کالاها و … به‌صورت تاریخ مشخص شده و براساس نرخ مصوب
  • گزارشات دفاتر شامل دفتر معین اشخاص، معین حساب‌ها، دفترروزنامه و دفترکل
  • گزارشات ترازنامه و ترازآزمایشی دوستونی و چهارستونی
  • گزارشات نمودار فاکتورها و نمودار امور مالی در بازه‌های روزانه، ماهانه، فصلی و سالانه با انواع نمودارهای میله‌ای، خطی، سطری، مساحتی، پراکندگی، دایره‌ای و دایره‌ای سه بعدی در این نرم افزار حسابداری انبارداری
  • امکان ایجاد سال مالی جدید بر اساس نرخ مصوب و موجودی انبار برای انتقال یا فروش
  • قابلیت استفاده نرم افزار به‌صورت شبکه تحت وب
  • امکانات مرتب سازی گزارشات و تبدیل تمامی گزارشات به اکسل
  • سایر امکانات نظیر دفترچه تلفن، یادآوری‌ها و راس‌گیری چک مربوط به خریدوفروش انبار
  • مدیریت کاربران افزار و تعیین سطح دسترسی کاربران به قسمت‌های مختلف
  • امکان تبدیل گزارشات به PDF
  • امکان ارسال پیامک به اشخاص به‌صورت خودکار و گروهی
  • تهيه پشتيبان از نرم افزار و بازيابی پشتيبان و بروزرسانی نرم افزار
  • نصب و راه اندازی نرم افزار در تمامی سيستم‌های تحت وب، ویندوز، اندروید و IOS

سیستم‌های اصلی حسابداری برای موجودی انبار سازمان‌ها

دو سیستم اصلی حسابداری موجودی انبار وجود دارد که هر کسب‌وکاری می‌تواند برای ردیابی و ثبت امور مالی موجودی از آن‌ها استفاده کند. این سیستم‌های حسابداری انبار عبارتند از:

  • سیستم‌های حسابداری موجودی دائمی

سیستم موجودی دائمی موجودی‌های انبار را به طور مداوم ثبت‌وپیگیری می‌کند. در این سیستم، به‌روزرسانی‌ها به‌طور خودکار و دائمی در سیستم انجام می‌شوند و زمانی‌که یک محصول وارد حساب موجودی شده یا از آن خارج می‌شود، توسط سیستم مورد ردیابی قرار می‌گیرد.

  • سیستم‌های حسابداری موجودی دوره‌ای

در سیستم موجودی دوره‌ای، نرم افزار موجودی انبار را با بررسی دوره‌ای موجودی و با استفاده از شمارش فیزیکی برای اندازه‌گیری میزان موجودی و بهای تمام شده کالاهای فروخته شده، ردیابی و ثبت یا آپدیت می‌کند.

حسابداری انبار شامل چه مواردی است؟

مهم‌ترین عناصر حسابداری انبار عبارتند از:

  • هزینه‌های موجودی برای خرده فروشان

هزینه مستقیم موجودی برای خرده فروشان یکی از عناصر حسابداری انبارداری است که شامل هزینه‌های خرید کالا و هزینه‌های اجباری آماده‌سازی محصول برای فروش، از جمله مالیات حمل‌ونقل و فروش می‌شود. بنابراین سود ناخالص از تفاوت بین قیمت فروش و قیمت واقعی یک محصول به دست می‌آید. حفظ پایین‌تر بودن قیمت محصول فروخته شده در مقایسه با قیمت فروش، شاخصی مهم از قدرت یک تجارت است.

  • هزینه‌های موجودی تولیدکنندگان

هر کسب‌وکاری که به تولید کالاها و محصولات می‌پردازد، هزینه‌های موجودی تولیدکنندگان آن به عنوان هزینه‌های مستقیم به شمار می‌آیند. در حسابداری انبارداری این هزینه‌ها شامل هزینه مواد خام، هزینه‌های تولید و هزینه‌های مستقیم نیروی کار مانند حقوق و دستمزد کارکنانی است که به شکل مستقیم در فرایند تولید دخالت دارند.

  • هزینه تولید سربار

به هزینه‌های ایجاد شده در طول فرایند تولید اشاره دارد. با این حال، آن‌ها مستقیما به هزینه‌های مربوط به مواد و نیروی انسانی مرتبط هستند. نمونه‌هایی از هزینه تولید سربار عبارت است از حقوق مدیران کارخانه و مواد مورد نیاز برای نگهداری ماشین آلات و تامین انرژی برای هر کسب‌وکار است.

اهمیت ارزش‌‌گذاری نرخ و کالاهای انبار در نرم افزار حسابداری

یکی از مراحل مهم حسابداری انبار، شناسایی اقلام فروخته نشده و استفاده از آن‌ها به بهترین نحو ممکن است. به‌همین منظور، شما به یک نرخ ‌نهایی نیاز دارید تا آن را در مقدار و تعداد اقلام باقی‌مانده ضرب کنید و به ارزش نهایی معینی برسید، همچنین این احتمال وجود دارد که در طول سال نیز مبالغی را برای این دسته از موجودی‌ها پرداخت کرده باشید، بنابراین انتخاب تکنیکی برای محاسبه نرخ استاندارد بسیار اهمیت دارد. فرض کنید در پایان دوره مالی شما، 23 خودرو فروخته نشده در انبار باقی مانده است، اما شما نمی‌توانید در مورد قیمت نهایی آن‌ها تصمیم بگیرید، زیرا در این دوراهی قرار دارید که از کدام نرخ استفاده کنید. این امر به تعدادی تکنیک جهانی نیاز دارد که به شما کمک می‌کند تا به بهترین نتایج دست پیدا کنید. اینجا است که فرآیندهایی مانند روش‌های ارزش‌گذاری موجودی در نرم افزار به صاحبان مشاغل کمک می‌کند.

 

روش‌‌های اصلی ارزش‌‌گذاری موجودی در نرم افزار انبارداری

چهار روش اصلی برای حسابداری انبار وجود دارد که شرکت‌ها می‌توانند برای محاسبه ارزش موجودی خود از آن‌ها استفاده کنند. برای محاسبه دقیق و ثبت ارزش موجودی در هر سال، کسب‌وکارها باید یکی از این روش‌ها را انتخاب کرده و به آن پایبند باشند. این روش‌ها عبارتند از:

  • روش شناسایی ویژه

در این روش از حسابداری انبار ، هر کالای موجود در انبار شما از زمان انبارش تا زمان فروش ردیابی می‌شود. این متد معمولاً برای اقلام بزرگی که به راحتی قابل شناسایی هستند و دارای ویژگی‌ها و هزینه‌های بسیار متفاوتی نسبت به سایر هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. مهم‌ترین پیش‌نیاز استفاده از این روش این است که شما قادر باشید هریک از محصولات را با تگ RFID یا شماره سریال مخصوص به‌خود ردیابی کنید. در حالی‌که این روش دقت ارزیابی موجودی‌ها را بسیار بالا می‌برد، اما تنها محدود به اقلام و کالاهای باارزش و کم‌یابی است که نسبت به سایر کالاها تعداد بسیار کمتری دارند.

  • روش فایفو (FIFO)

روش FIFO که به‌عنوان تکنیک مدیریت موجودی اولین ورود، اولین خروج نیز شناخته می‌شود، ارزش کالاها را هنگام ورود و خروج از انبار ردیابی می‌کند. مبنای روش فایفو این است که کالا یا محصولی که زودتر خریداری می‌شود، باید اول از همه به فروش برسد. نرم افزار در این تکنیک تصویری دقیق از موجودی نهایی و ارزش آن را در اختیار کسب‌وکارها قرار می‌دهد. بسیاری از کسب‌وکارها از این متد در حسابداری انبار استفاده می‌کنند تا بتوانند اول موجودی‌های قدیمی‌تر خود را به فروش برسانند. در نتیجه، محاسبه بهای تمام شده کالاهای فروخته شده، ارزش کالا را منعکس خواهد کرد. این روش ارزیابی موجودی یکی از روش‌هایی است که توسط عمده کسب‌وکارها، به ویژه آن‌هایی که دارای موجودی فاسد شدنی هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • روش لایفو (LIFO)

متد لایفو یا تکنیک آخرین ورودی، اولین خروجی، نرم افزار بر این مبنا است که آخرین کالایی که وارد انبار می‌شود، اولین کالایی خواهد بود که خارج می‌شود. به این ترتیب در پایان یک دوره حسابداری، موجودی باقیمانده قدیمی‌ترین کالای خریداری شده خواهد بود. گفته می‌شود که معایب روش لایفو نسبت ‌به مزایای آن بیشتر است، چرا که کسب‌وکارها عمدتا به‌دنبال فروش موجودی‌های قدیمی‌تر خود هستند و به این ترتیب، این روش برای آن‌ها غیرواقعی جلوه می‌کند. روش ارزیابی موجودی LIFO در نرم افزار حسابداری انبارداری معمولاً تصویر نادرستی از ارزش موجودی ارائه می‌دهد، زیرا قیمت‌هایی را ایجاد می‌کند که در طول سال دچار نوسان می‌شوند. به‌طور کلی، بسیاری از صنایع ترجیح می‌دهند که به‌جای این تکنیک، از روش فایفو استفاده کنند.

  • روش میانگین موزون (Weighted Average Method)

روش میانگین وزنی یا روش هزینه متوسط در حسابداری انبار ، نسبت به دو روش لایفو و فایفو کاملا متفاوت‌تر عمل می‌کند. منطق این روش بر این مبناست که ارزش کلی موجودی بر اساس میانگین بهای تمام شده اقلام خریداری و فروخته شده در یک دوره حسابداری معین تعیین می‌شود.

اگر کسب‌وکار شما در یک بازه زمانی معین با نوسانات قیمت نامنظم سروکار داشته باشد، این روش ارزیابی ممکن است گزینه مناسبی برای ارزیابی موجودی شما نباشد، زیرا تفاوت‌های قابل توجه در قیمت، باعث ایجاد اختلال در محاسبات می‌شود.

بهترین روش‌ ارزیابی موجودی انبار با استفاده از نرم افزار انبار‌داری

انتخاب نرم‌ افزار مناسب حسابداری انبار مهم است، زیرا تأثیر مستقیمی بر حاشیه سود کسب‌وکار دارد. این انتخاب می‌تواند منجربه ایجاد تفاوت‌های چشمگیری در قیمت تمام شده کالاهای فروخته شده، درآمد خالص و موجودی نهایی شود.

راه‌کار نرم افزاری حسابداری انبارداری کاربرد کامپیوتر

همان‌طور که گفته شد، حسابداری انبار یک راه‌کار فرایند محور در مدیریت موجودی کالا و انبار است که کسب‌وکارها با استفاده از آن می‌توانند به مدیریت انبار خود بپردازند. به‌کمک این سیستم، متناسب با کسب‌و‌کار یک سازمان‌، فعالیت‌های مربوط‌به انبارداری برای کاربران ساده‌تر شده و درعین‌حال، ارتباط میان فرایندهای مختلف انبار با انعطاف‌پذیری بالاتری ممکن می‌شود. این نرم افزار تحت شبکه است و توسط آن می‌توان به نسخه سرور نرم افزار حسابداری متصل شد و انبارداری موجودی را به‌راحتی سروسامان داد.

جمع‌بندی

عملیات انبارداری و حسابداری انبار شامل فعالیت‌های مهمی مانند مدیریت انبار، جانمایی کالا، مدیریت موجودی، ثبت ورود و خروج کالا، قیمت‌گذاری و حسابداری مواد و کالا، مدیریت درخواست‌ها و سفارش‌گذاری، انبارگردانی و غیره است. نرم افزار انبار و حسابداری انبار یک راهکار فرآیند محور در مدیریت موجودی کالا و انبار است. این سیستم، متناسب با کسب‌وکار هر سازمان، قابلیت تفکیک‌شدن به بخش‌های مجزا و مستقل از هم، متناسب با فرآیندهای آن سازمان را دارد. این سیستم فعالیت‌های مربوط به انبارداری را برای کاربران ساده‌تر کرده و در عین حال ارتباط میان فرآیندهای مختلف انبار را با انعطاف‌پذیری بالاتری فراهم می‌کند.

حسابداری انبار یک زیرشاخه از حسابداری است که به بررسی و مدیریت موجودی های مختلف در انبارها می‌پردازد. این حوزه حسابداری به ثبت و نظارت بر مواد اولیه، محصولات نهایی، و تغییرات موجودی در انبارها می‌پردازد.

یکی از مهم‌ترین وظایف در حسابداری انبار، تنظیم و مدیریت اسناد مرتبط با مواد اولیه، انتقال بین انبارها، بهای تمام شده کالای تولید شده، و بهای تمام شده کالای صادره است. این اسناد برای تعیین موجودی انبار و کنترل هزینه‌ها بسیار مهم هستند.

هدف اصلی حسابداری انبار، دستیابی به اطلاعات دقیق در مورد موجودی و وضعیت کیفی مواد اولیه و کالاها است. این حسابداری همچنین به کنترل دارایی‌های موجود در انبار و بهبود مدیریت موجودی و عملیات پخش کمک می‌کند.

وظایف اصلی در حسابداری انبار شامل تنظیم و مدیریت اسناد خرید، اسناد انتقالی بین انبار، بهای تمام شده کالای تولید شده، و بهای تمام شده کالای صادره می‌شود. این اسناد به تعیین دقیق موجودی انبار کمک می‌کنند و برای کنترل هزینه‌ها بسیار حائز اهمیت هستند.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

دانلود

لطفا برای دریافت لینک دانلود اطلاعات خواسته شده را وارد نمایید