کاربرد کامپیوتر تولیدکننده نرم افزار مالی - اداری

حسابداری پیمانکاری چیست ؟

حسابداری پیمانکاری چیست ؟

با توجه‌ به افزایش تعداد کسب‌وکارها در دنیای امروزی نیاز به ثبت و ذخیره انواع تراکنش‌های مالی اهمیت بسیاری دارد. انجام پروژه‌های مختلف با شرکت‌ها و شرکای تجاری متفاوت باعث شده که حسابداری پیمانکاری در شرکت‌های پیمانکاری اهمیت زیادی پیدا کند. این کسب‌وکارها عموماً چالش‌های زیادی را در بخش حسابداری خود تجربه می‌کنند. در این شرکت‌ها، استفاده از یک نرم افزار حسابداری پروژه‌ای مناسب که بتواند تمام فعالیت‌های حسابداری را یک‌پارچه مدیریت کند، بهترین راه‌‌حل برای بخش مالی است. نرم‌‍‌افزار پیمانکاری کاربرد کامپیوتر افزون‌ بر سادگی، امکان‌ ثبت، طبقه‌بندی و گزارش‌دهی از صورت ‌هزینه، صورت وضعیت و تسویه ‌حساب‌های مربوط‌ به هر پروژه را با دقت و سرعت بسیار برای شما فراهم می‌کند. برای آشنایی بیشتر با این نرم‌افزار تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

حسابداری پیمانکاری چیست ؟ و چه کاربردی دارد

حسابداری پیمانکاری چیست ؟ در میان کارفرماها و پیمانکاران اصولا قراردادهایی با مضمون های مختلف تهیه می شود که این قراردادها با نام حسابداری پیمانکاری شناخته می شوند، این گونه حسابداری ها باید کاملا دقیق و اصولی تهیه شوند تا هر دو طرف بدانند که چه وظایفی را به عهده دارند و چه میزان هزینه ای باید این میان جا به جا شود. اصولا نوع قرارداد و محاسبه هزینه ها را با حسابداری پیمانکاری مشخص میکنند، حسابدار پیمانکاری اصولا تمام هزینه های مستقیم و غیر مستقیم و حتی نامرتبط در پروژه را مورد بررسی قرار میدهد و آنها را در برنامه حسابداری پیمانکاری ثبت میکند و در اختیار مدیریت قرار میدهد تا دچار مشکل در زمان انجام پروژه نشوند.

حسابداری های پیمانکاری به دلیل وجود دو طرف بسیار مهم در قراردادها همواره باید به صورت کامل حسابرسی ها را انجام بدهد و در اختیار دو طرفین قرارداد بگذارد تا پیمانکار و کارفرما هر کدام بدانند که برای پروژه چه میزان هزینه باید دریافت و یا پرداخت کنند و هر کدام از این هزینه ها برای چه نوع فعالیتی باید صرف شوند. همان گونه که گفتیم هزینه های ثبت شده و بررسی شده اصولا به سه دسته نام برده تقسیم می شوند که هزینه های مستقیم شامل دستمزد ها، خرید مواد اولیه و بیمه کارگران و غیره می شود و هزینه های غیر مستقیم مانند تهیه لوازم اداری، وسایل سرمایشی و گرمایشی برای کارگران، هزینه نور و روشنایی کارگران و پاداش کارگران و غیره هستند. در حسابداری های پیمانکاری که میان کارفرماها و پیمانکاران تنظیم می شوند همواره بیمه نامه از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد زیرا باید پروژه را بیمه کامل نمود تا در صورت مشکل بتوان از بیمه آن استفاده کرد و هزینه ها را تامین کرد.

روش حسابداری پیمانکاری به چه صورتی است؟

حسابداری های پیمانکاری همواره با روش های مختلفی انجام می شوند که هر کدام به نوبه خود دقیق و کاربردی می باشند، از این روش ها می توان به دو شیوه اشاره کرد که بیشترین میزان مصرف را به خود اختصاص داده اند، این روش ها عبارتند از:

  • حسابداری پیمانکاری درصد پیشرفت کار؛ این شیوه به گونه ای برنامه ریزی شده است که پیمانکار براساس انجام هر مرحله از پروژه هزینه ای مشخص را تعیین کرده و لیست آن را در اختیار کارفرما قرار می‌دهد تا کارفرما هم بتواند طبق توافق در زمان های مشخص شده و براساس پیشرفت پروژه و کار هزینه ها را در اختیار پیمانکار بگذارد تا پیمانکار برای پیش بردن پروژه دچار مشکلات و کمبود بودجه نگردد. در این روش کارفرما از اتمام رسیدن پروژه مطمئن می شود و سپس هزینه پرداخت می کند و هم برای پرداخت مجبور به دادن هزینه سنگینی به صورت یکجا نیست، البته پیمانکار هم با این کار می تواند متناسب با نوسانات بازار لیست قیمت ها را تهیه کند.
  • حسابداری پیمانکاری با روش کار تکمیل شده؛ در این روش حسابداری اصولا قراردادی مابین پیمانکار و کارفرما نوشته می شود که در آن هزینه و دستمزد و سود پیمانکار به صورت دقیق ثبت شده و پس از اتمام کار و یا زمانی که بخش عمده ای از پروژه انجام شد توسط کارفرما به صورت کامل پرداخت می شود، این روش کمک می کند تا پیمانکار از پرداخت مالیات های کلان معاف شود.

این دو روش بسیار کاربردی و ویژه هستند و هر کدام مزیت های خود را دارند و شما می توانید هنگام بستن قرارداد یکی از آنها را انتخاب نمایید تا دچار ضرر نشوید، بدانید که حسابداری های پیمانکاری خود نیز نمونه های مختلفی دارند که آنها شامل حسابداری پیمانکاری ساختمانی، حسابداری پیمانکاری طرح های عمرانی، حسابداری پیمانکاری پروژه، حسابداری پیمانکاری خدماتی می شوند و برای هر کدام باید فرم و اطلاعات و مشخصاتی را تهیه کرد و در سیستم ها ثبت نمود تا در پایان پروژه و دریافت هزینه ها دچار مشکلات نشوید. قبل از بستن قرارداد باید روش حسابداری را تعیین کرد تا دچار خطا و ضرر نشوید که این کار به عهده حسابدار پیمانکاری می باشد که تجربه کافی را در این زمینه دارد.

حسابداری پیمانکاری چیست ؟

برای خرید نرم افزار مالی حسابداری کلیک کنید

وظایف حسابداری پیمانکاری چیست ؟

حسابداری پیمانکاری یا همان حسابدار پیمانکاری وظایف متعددی را به عهده دارد که برخی از این وظایف بسیار مهم می باشند و انجام ندادن درست آنها می تواند مشکلات زیادی را به ارمغان بیاورد، ما در اینجا به مهمترین وظایف حسابداری پیمانکاری اشاره خواهیم کرد تا شما با آنها آشنایی کامل پیدا کنید، این وظایف عبارتند از:

  • انجام امور اولیه حسابداری
  • رسیدگی به حساب های مالی
  • گزارش دهی کردن
  • کنترل کردن امور
  • ثبت هزینه ها
  • تفکیک پروژه ها
  • ثبت اسناد
  • ثبت حساب های پیمانکاری دست دوم
  • ثبت دفاتر قانونی پیمانکاری
  • طراحی کدینگ حساب ها
  • ثبت پیش دریافت ها، ثبت ضمانت نامه های دریافتی و پرداختی و انتخاب روش حسابداری،

وظایف نام برده همه به عهده حسابداری پیمانکاری هستند که باید آنها را به صورت دقیق و اصولی انجام بدهد تا بتواند تمام حساب ها را به صورت دقیق تهیه کرده و در اختیار دو طرفین قرار بدهد تا هر کدام بدانند که چه میزان هزینه را باید پرداخت و یا دریافت کنند. حسابدار شخصی است که لیست مخارج و هزینه‌ها را باید به کارفرما گزارش کند. همچنین او موظف است صورت مالی پروژه‌ها را تهیه نماید. تهیه لیست بدهکاران و بستانکاران را بر اساس تفکیک پروژه و ارائه لیست چک‌های دریافتی و پرداختی از جمله کارهای دیگر حسابداری پیمانکاری است. همچنین حسابدار باید ورود و خروج انبار را هم در دست داشته باشد و کنترل کند.

حتی ممکن است پیمانکار و کارفرما از حسابدار بخواهند تا برای سرکشی به پروژه‌ها برود و آنها را مورد بررسی قرار بدهد. فعالیت های هر حسابدار در به سرانجام رسیدن پروژه ها از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد به همین دلیل باید یک حسابدار خبره و با تجربه را انتخاب کرد که بتواند تمام حسابرسی ها را به صورت دقیق انجام بدهد بدون این که هزینه ای کم و یا اضافه شود آن هم بدون برنامه و بدون مدرک، به همین دلیل وجود آن در میان کارفرما و پیمانکار اهمیت زیادی دارد. حسابداری پیمانکاری وظیفه رسیدگی به حساب های شرکت های زیر نظر را هم به عهده دارد.

 آشنایی با حسابداری پیمانکاری

نرم افزار حسابداری پیمانکاری، ابزاری تخصصی است که برای رفع نیازهای مالی منحصر به‌فرد در پروژه‌های مختلف اعم از ساختمانی، عمرانی و غیره طراحی شده است. در دنیای پیچیده امروزی که پروژه‌‌ها شامل معاملات متعدد، زمان‌بندی‌های متفاوت و ذی‌نفعان متعدد هستند، مدیریت مالی مؤثر حیاتی است. این نرم افزار فرآیندهای حسابداری خاص را ساده می‌کند و ویژگی‌های متناسب با چالش‌های پیش روی شرکت‌های پیمانی را ارائه می‌دهد. برای کار با نرم‌افزار نیاز است تا با ویژگی‌های این سیستم آشنا باشید. این ویژگی‌ها عبارتند از:

  • حسابرسی و بازرسی مالی

حسابرسی و بازرسی مالی در حسابداری پیمانکاری به‌منظور اطمینان حاصل کردن از صحت و قابل اعتماد بودن گزارشات مالی شرکت‌های ساخت‌وساز انجام می‌شود. حسابرسی مالی شامل بررسی دقیق حساب‌ها، ترازنامه، گزارش سود و زیان و سایر اطلاعات مالی است.

  • مدیریت هزینه

مدیریت هزینه در این حسابداری به مدیریت و کنترل هزینه‌های پروژه‌های شرکت می‌پردازد. این شامل بررسی و رصد هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم پروژه‌ها، برآورد هزینه‌ها، کنترل هزینه‌ها و ارائه گزارشات هزینه است.

  • گزارشگری مالی

گزارشگری مالی در نرم افزار حسابداری شامل تهیه و ارائه گزارشات مالی دقیق و قابل فهم است. این گزارشات شامل ترازنامه، صورت سود و زیان، گزارش هزینه و سایر اطلاعات مالی مربوط ‌به پروژه‌های شرکت می‌شوند. همچنین این گزارشات به مدیران و سایر صاحبان سهام، بانک‌ها، مشتریان و سایر ذی‌نفعان کمک می‌کنند تا از وضعیت مالی شرکت آگاه شوند.

  • مدیریت ریسک‌های مالی

مدیریت ریسک‌های مالی در حسابداری پیمانکاری به کنترل و مدیریت ریسک‌های مالی در پروژه‌های شرکت می‌پردازد. این شامل شناسایی ریسک‌های مالی، ارزیابی ریسک‌ها، اندازه‌گیری ریسک‌ها و اجرای استراتژی‌های مدیریت ریسک است.

  • مالیات و مالیات‌های پیمانکاری

مالیات و مالیات‌های پیمانکاری در سیستم حسابرسی پیمانکاری به مدیریت و کنترل مالیات‌ها و مالیات‌های مرتبط با فعالیت‌های شرکت می‌پردازد. این شامل محاسبه مالیات‌ها، تهیه اظهارنامه مالیاتی، ارائه اطلاعات مالیاتی به مراجع مالیاتی و اجرای رویه‌های مالیاتی است.

نکات مهم در حسابداری پیمانکاری

پیمانکاری به‌دلیل داشتن جزئیات زیادی که در بالا به آن اشاره شد ممکن است خطاها و اشتباهاتی در مراحل پروژه از جمله ثبت اسناد، محاسبات هزینه‌ها و دستمزدها و گزارشات مالیاتی رخ دهد. به همین دلیل استفاده از یک نرم افزار حسابداری کامل و پیشرفته می‌تواند خطاهای انسانی را کاهش داده و فعالیت‌های مربوط به پیمانکاری را راحت‌تر کند؛ همچنین با بهره‌گیری از نرم‌افزار توانایی مدیریت همزمان چندین پروژه و آنالیز اطلاعات مالی را در اختیار پیمانکاران و مدیران کسب و کار قرار می‌دهد. حسابدار، با استفاده از نرم افزار حسابداری پیمانکاری و با رعایت نکات ساده، می‌تواند به مدیریت پروژه مالی و ارائه گزارش‌های مالی دقیق کمک کند. این نکات مهم عبارتند از:

  • قرارداد پیمانکاری باید به طور کامل مطالعه و درک شود.
  • هزینه‌ها و درآمدها باید به‌طور صحیح و به‌موقع شناسایی و ثبت شوند.
  • صورت‌های پروژه‌های مالی باید به‌طور منظم تهیه و ارائه شوند.

کاربرد نرم افزار حسابداری پیمانکاری

در واقع حسابداری پیمانکاری یک نوع حسابداری است که برای مدیریت و ثبت سوابق مالی و مالیاتی شرکت‌های پیمانکاری استفاده می‌شود. شرکت‌های پیمانکاری معمولاً در صنعت شرکت، حمل‌ونقل، مشاوره و خدمات مرتبط فعالیت می‌کنند و برای اجرای پروژه‌هایی برای مشتریان خود قرارداد می‌بندند. این نوع حسابداری شامل ثبت و رصد هزینه‌ها، درآمدها، دارایی‌ها و بدهی‌ها است. نرم افزار حسابداری به شرکت‌های پیمانکاری کمک می‌کند تا نقشه مالی و مالیاتی خود را بهبود بخشند، به تصمیم‌گیری‌های استراتژیکی دست یابند و قابلیت ارائه گزارش‌ها و صورت‌های مالی به مشتریان و مراجع مالیاتی را داشته باشند. سایر کاربردهای آن عبارتند از:

  • اطلاع از بهای تمام شده و سود و زیان حاصل از هر قرارداد

در صورت داشتن قرارداد با پیمانکار جزء می‌توانید موضوعات مربوط ‌به قراردادهای این دسته از پیمانکاران را مدیریت و در نهایت بهای تمام شده پیمان و سود و زیان حاصل از هر قرارداد را داشته باشید.

  • امکان بررسی درصد پیشرفت پروژه

در طی زمان قرارداد با استفاده از گزارش مرور قرارداد می‌توانید درصد پیشرفت پروژه را در نرم ‌افزار حسابداری مشاهده کنید.

  • دریافت و پرداخت مطالبات مالی

با دریافت صورت وضعیت از پیمانکار، مبالغ بدهی را توسط نرم افزار شناسایی و تسویه کنید یا با ثبت صورت ‌وضعیت‌های ارائه شده به کارفرما مطالبات خود را برآورد و تسویه کنید.

  • ثبت گزارشات قرارداد

در نرم افزار حسابداری پیمانکاری امکان ثبت هزینه‌های هر قرارداد بر اساس انواع حقوق و دستمزد کارکنان مربوطه، استهلاک دارایی‌های ثابت هر قرارداد و مصرف مصالح و کالا و سایر هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم وجود دارد.

  • تهیه صورت‌های مالی

گزارشات ترازنامه و صورت سود و زیان جزو صورت‌های مالی اساسی است که در نرم افزار پیمانکاری این امکان فراهم شده است. همچنین این نرم افزار مانند ابزاری قدرتمند برای مدیریت مالی هم‌زمان چند پروژه پیمانکاری کاربرد دارد و امکان محاسبه بهای تمام شده‌ی هر پروژه و قرارداد را در لحظه فراهم می‌کند.

  • انبارداری و کنترل موجودی کالا

در نرم افزار پیمانکاری کاربرد کامپیوتر می‌توان برای هر پروژه چند انبار را تعریف کرد که در آن امکان کنترل موجودی انبار با تمام جزئیات به‌صورت مجزا وجود دارد.

  • امکان ثبت مناقصه و ضمانت نامه

از دیگر کاربردهای این نرم افزار این است که در هر مناقصه می‌توان ضمانت نامه و یا هزینه‌‌های شرکت در مناقصه را نیز ثبت کرد.

معرفی امکانات سیستم پیمانکاری

نرم افزار حسابداری پیمانکاری کاربرد کامپیوتر، ابزاری قدرتمند برای مدیریت مالی هم زمان چندر پروژه پیمانکاری است. این سیستم با گزارش کاربرگ قرارداد به شما کمک می کند تا در هر لحظه اطلاع دقیقی از وضعیت عملکرد هر قرارداد داشته باشید. همچنین بتوانید به موقع دیسکت فایل خریدوفروش فصلی و صورت وضعیت‌های خود را مطابق با آخرین تغییرات قانونی ارائه دهید. امکانات این نرم افزار پیشرفته عبارتند از:

  • گزارش‌گیری هزینه‌های انجام شده به تفکیک عوامل هزینه
  • کنترل وجوه نقد دریافتی و پرداختی
  • کنترل قراردادها و صورت وضعیت های دریافتی
  • گزارش‌گیری از میزان تایید شده هر صورت وضعیت
  • تهیه کارت پیمان
  • ثبت الحاقیه، دستور کار وصورت جلسه برای هر قرارداد با توجه به سقف مجاز هر قرارداد
  • مدیریت ضمانت‌ها با امکان ثبت ضمانت نامه ها به تفکیک هر قرارداد
  • امکان دریافت فهرست بهاء اعلام شده توسط سازمان برنامه و بودجه و استفاده از آن در قراردادها
  • امکان ثبت متمم، الحاقیه، دستور کار و صورت جلسه برای قرارداد
  • امکان ثبت انواع صورت وضعیت عادی و تعدیلی افزایشی یا کاهشی
  • امکان ثبت انواع ضرایب برای قراردادها و اعمال آن در صورت وضعیت مربوطه به صورت خودکار
  • امکان گزارش‌گیری از میزان پیشرفت هر پروژه بر اساس مفاد ثبت شده در قرارداد و صورت وضعیت‌های ارسال شده
  • امکان ثبت هزینه‌های حقوق و دستمزد
  • ثبت و بررسی هزینه‌های استهلاک دارایی‌های ثابت
  • بررسی هزینه‌های مواد و مصالح مصرف شده
  • امکان ثبت صورت هزینه نقدی و اعتبار
  • امکان ثبت قرارداد برای پیمانکاران دسته دو
  • امکان انجام تسویه برای انواع صورت وضعیت‌های دریافتی و پرداختی و همچنین صورت هزینه‌های اعتباری
  • امکان گزارش‌گیری از ضمانت‌نامه‌های سررسید شده، سپرده‌های نزد کارفرما
  • گزارش‌گیری صورت وضعیت‌های ارسالی و تایید شده و بهای تمام شده هر قرارداد یا پروژه
  • گزارش کاردکس کالا
  • امکان گزارش‌گیری از درصد پیشرفت فیزیکی و ریالی به تفکیک هر قرارداد
  • گزارش وضعیت چک‌ها و مراحلی که برای هر برگه چک دریافتی یا پرداختی انجام شده
  • اعلام زمان تاریخ سررسید چک‌ها
  • گزارشات موجودی بانک‌ها و موجودی صندوق‌ها

نرم افزار حسابداری پیمانکاری برای چه کسب و کارهایی مناسب است

نرم افزار حسابداری پیمانکاری برای همه شرکت‌هایی که قصد دارند به‌صورت همزمان به داده‌های مالی، هزینه‌های مختلف، پیگیری تراکنش‌ها، مدیریت مالی هوشمندانه‌تر و بهره‌وری و کارایی بالاتر بپردازند مناسب است. این نرم افزار برای تمام کسب‌وکارها مفید است و امکان دسترسی سریع به هزینه‌های شرکت، هزینه ماشین آلات اجرایی، حقوق و دستمزد کارکنان، اجاره دفتر محل فعالیت، هزینه مواد و مصالح مصرفی را به کارفرما و مدیران می‌دهد. به‌طورکلی از نرم‌افزار در موارد زیر می‌توان استفاده کرد:

  • امکان استفاده در شرکت‌های پیمانکاری
  • امکان استفاده در شرکت‌های مشاوره مالی و حسابداری
  • کاربردی در سازمان‌های دولتی و خصوصی

امکان استفاده در کسب‌وکارهای کوچک برای کسب درآمد بیشتر

کلام آخر

حسابداری پیمانکاری یکی از شاخه‌های مهم حسابداری است که به ثبت و گزارشگری پروژه‌های مالی پیمانکاری می‌پردازد. این نوع حسابداری با سایر انواع حسابداری مانند حسابداری صنعتی و حسابداری بازرگانی تفاوت‌هایی دارد. یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های حسابداری پیمانکاری با سایر حسابداری‌ها، این است که پروژه‌های پیمانکاری معمولاً دارای طول عمر طولانی هستند و هزینه‌ها و درآمدهای آن‌ها در طول زمان شناسایی می‌شوند.

اگر قصد استفاده، خرید و اطلاع از قیمت نرم افزار حسابداری کاربرد کامپیوتر را دارید کافی است با همکاران ما تماس بگیرید. متخصصان این حوزه با توجه به ماهیت و ابعاد مجموعه کسب و کار شما بهترین سیستم حسابداری پیمانکاری را برای شما آماده می‌کنند. پس از خرید نیز همکاران و متخصصان این حوزه برای آموزش کامل نرم افزار حسابداری پیمانکاری همراه شما خواهند بود.

حسابداری پیمانکاری چیست؟

حسابداری پیمانکاری فرآیندی است که در آن امور مالی و حسابداری مرتبط با قراردادهای پیمانکاری، از جمله ثبت هزینه‌ها، تهیه صورت مالی، و گزارش دهی مرتبط با پروژه‌های ساخت و ساز انجام می‌شود.

حسابداری پیمانکاری چه کاربردی دارد؟

حسابداری پیمانکاری به دو طرف، یعنی پیمانکار و کارفرما، کمک می‌کند تا هزینه‌ها و درآمدهای مرتبط با پروژه به صورت دقیق و اصولی ثبت و مدیریت شوند. این حسابداری به دقت مشخص می‌کند که هر طرف چه مسئولیت‌ها و وظایفی در قرارداد پیمانکاری دارد.

چه وظایفی به عهده حسابداری پیمانکاری است؟

وظایف حسابداری پیمانکاری شامل انجام امور اولیه حسابداری، رسیدگی به حساب های مالی، گزارش دهی، کنترل امور، ثبت هزینه‌ها، تفکیک پروژه‌ها، ثبت اسناد، ثبت حساب‌های پیمانکاری دست دوم، ثبت دفاتر قانونی پیمانکاری، طراحی کدینگ حساب‌ها، و ثبت پیش دریافت‌ها، ثبت ضمانت‌نامه‌های دریافتی و پرداختی می‌شود.

چه روش‌های حسابداری پیمانکاری وجود دارد؟

دو روش حسابداری پیمانکاری شایع عبارتند از حسابداری درصد پیشرفت کار و حسابداری با روش کار تکمیل شده. در حسابداری درصد پیشرفت کار، هزینه‌ها بر اساس پیشرفت فیزیکی پروژه ثبت می‌شوند. در روش کار تکمیل شده، حسابداری بر اساس تکمیل و اتمام کارها انجام می‌شود.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

دانلود

لطفا برای دریافت لینک دانلود اطلاعات خواسته شده را وارد نمایید