کاربرد کامپیوتر تولیدکننده نرم افزار مالی - اداری

حسابرسی بیمه چیست ؟

حسابرسی بیمه چیست ؟

حسابرسی بیمه چیست ؟ و چه کاربردی دارد

هر سازمان یا شرکتی برای شروع فعالیت خود تعدادی کارمند، کارگر و پرسنل فعالی را استخدام می کند. بدیهی است که حقوق و دستمزد هر کدام از کارمندان و افراد فعال در سازمان و مراکز مختلف با یک دیگر متفاوت است. علاوه بر این، برای هر کارمند متناسب با تعداد روز فعالیت و ساعات کاری، بیمه نیز در نظر گرفته می شود. این بیمه نیز توسط بخش یا واحد بیمه هر سازمان باید توسط سازمان بیمه کل بررسی شود. در واقع پیگیری حقوق بیمه کارمندان در سازمان های مختلف، از مهم ترین وظایف و اهداف سازمان بیمه محسوب می شود. حسابرسی بیمه چیست ؟ بنابراین حسابرسی بیمه به فرایند رسیدگی و بررسی دفاتر قانونی و اسناد مالی کارفرمایان برای شناسایی کردن نیروی کار و اجرای دستور العمل های پرداختی به هر کدام از نیروهای کار است. طی این فرایند کارکنان و افراد فعال در سازمان های مختلف شناسایی شده و از نحوه بهره مند شدن آن ها از حقوق و مزایایشان مطلع می شوند. اگر علاقه به یادگیری و فعالیت در حوزه حسابرسی بیمه را دارید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید. در این مقاله به طور کامل با حسابرسی بیمه، نحوه انجام آن و نکات مهم در این زمینه آشنا خواهید شد.

برای خرید انواع نرم افزارهای حسابداری از وبسایت کاربرد کامپیوتر کلیک کنید

هدف از حسابرسی بیمه چیست ؟

به حسابرسی بیمه حسابرسی بیمه تامین اجتماعی نیز گفته می شود. طی این حسابرسی کارگران و کارمندانی که توسط کارفرما بیمه شده اند، شناسایی شده و حقوق و مزایای آن ها بررسی می شود. طی این فرایند کارگران و کارمندان در بخش های مختلف شناسایی می شوند و برای هر کدام کد کارگاهی تعریف می شود. بنابراین می توان گفت هدف از بیمه حسابرسی، تامین حقوق بیمه کارگری است. همچنین با این فرایند می توان حساب های هزینه ای مربوط به اسناد مالی کارگاه ها را ارزیابی و بررسی کرد. به گونه ای که از نحوه پرداخت حق بیمه توسط شرکت ها و سازمان های مختلف نزد کارگران اطمینان حاصل شود. کلیه اهداف و عملکردهای ذکر شده توسط حسابرس بیمه انجام می شود. بدین صورت که برای هر واحد و بخش کاری یک حسابرس بیمه توسط سازمان بیمه تامین اجتماعی تعیین شده و در زمان مقرر و طی بازه های زمانی تعیین شده از کارگاه ها، شرکت ها و مراکز بازدید می کنند. به طور کلی حسابرسی بیمه با اهداف زیر انجام می شود:

  • اطمینان حاصل کردن از پرداخت حقوق بیمه ای کارگران در زمان مقرر
  • اطمینان حاصل کردن از اجرای قوانین مربوط به قرادادها و حق الزحمه ‌ها
حسابرسی بیمه چیست ؟

نحوه انجام حسابرسی بیمه به چه صورت است؟

در سازمان تامین اجتماعی شعب مختلف در تهران و سایر شهرستان های ذی ربط افراد مختلف به صورت دوره ای از طریق شرکت های بیمه تعیین می شوند. به طور کلی برای حسابرسی بیمه باید مراحل زیر به صورت دقیق انجام شود:

  • در مرحله اول درخواست انجام حسابرسی بیمه ای از شعبه ای که پرونده شرکت در آن رسیدگی می شود، صادر می گردد.
  • مدارک مربوط به حسابرسی بیمه‌ ای هر سازمان یا شرکت، به موسسات حسابرسی تامین اجتماعی ارسال می شود. همچنین ممکن است موسسات حسابرسی این مدارک را از تامین اجتماعی درخواست دهند.
  • قبل از شروع فرایند حسابرسی، فرم مخصوص به شرکت مورد نظر ارسال می شود، تا اطلاعات مربوط به اظهارنامه های مالیاتی در این فرم ها ثبت شود.
  • شرکت یا سازمان این فرم ها را تکمیل می کند. سپس فرم ها را به شعبه ذی ربط یا موسسه حسابرسی تامین اجتماعی ارسال می شود.
  • موسسات زیر مجموعه سازمان تامین اجتماعی مدارک را بررسی می کنند. سپس نتایج را در فرم های مخصوص وارد می کنند. در مرحله بعد به شعبه ای که پرونده مطالباتی شرکت به آن رسیدگی می شود، ارسال می گردد.
  • شعبه تعیین شده پس از بررسی مدارک و تعیین گزارش، میزان بدهی حسابرسی بیمه شرکت را محاسبه و به هر سازمان اعلام می کند.

خرید نرم افزار حقوق و دستمزد (پرسنلی) از وبسایت کاربرد کامپیوتر

نکات مهم هنگام حسابرسی بیمه

روند بررسی حسابرسی بیمه برای سازمان ها و شرکت های مختلف به طور کلی با یک دیگر یکسان و نسبتا مشابه است. اما روند بررسی و حسابرسی برای سازمان ها و شرکت های مختلف ممکن است با توجه به تعداد کارمندان و کارگران متفاوت باشد. چرا که باید به صورت جداگانه و با توجه به ساعات کاری هر کارمند یا کارگر و … مدارک آن ها بررسی شود. افراد فعال در شعبه های ذی ربط باید کلیه مدارکی که از طرف سازمان برای ان ها ارسال می شود را بررسی کنند. در این مدارک موارد مختلف مانند حق بیمه، دستمزد، حقوق و مزایای بیمه شدگان، ساعات کاری هر کارمند و … به طور دقیق بررسی شود. در انجام فرایند حسابرسی بیمه نکات مهمی وجود دارد که هر فرد فعال در این حوزه باید به ان توجه زیادی داشته باشد. مهم ترین نکات عبارتند از:

  • بازرسی اولیه از کارگاه باید انجام شود. سپس طی ان گزارش کامل از افراد فعال در کارگاه، نام و نام خانوادگی، تاریخ شروع به کار، شغل و میزان حقوق و دستمزد قانونی آن ها تعیین شود.
  • از دقیق و صحیح بودن اطلاعاتی که به صورت الکترونیکی و دستی در برگه ها درج شده اطمینان حاصل کنید.
  • زمان نوشتن و نگارش شرح سند دقت کافی داشته باشید. همچنین از کلی گویی بپرهیزید. زمان نوشتن شرح کامل به بار معنایی کلمات توجه زیادی داشته باشید تا باعث سوء برداشت برای افراد حسابرس بیمه نشود.
  • برای جلوگیری از ضایع شدن حقوق افراد مختلف مشغول به کار در هر سازمان، دقت لازم را در مورد ارائه اسناد در حسابرسي بیمه داشته باشید. به گونه ای که اطلاعات را به‌ صورت طبقه ‌بندی ‌شده آماده کرده و سپس به بازرسان تحویل دهید.
  • با سازمان بیمه تامین اجتماعی همکاری لازم و کامل داشته باشید. بدین صورت که هر اطلاعاتی که لازم است و درخواست می کنند را به صورت دقیق و کامل به ان ها ارائه دهید. در صورت عدم همکاری ممکن است عواقب جبران ناپذیری را برای شرکت یا کارگاه به همراه داشته باشد. ممکن است در صورت ارائه ندادن مدارک کافی و لازم جرایم سنگینی برای شما در نظر گرفته شده و کد کارگاهی غیر فعال شود.

برای خرید نرم افزار مالی بازرگانی با جدیدترین امکانات کلیک کنید

حسابرسی بیمه، یک فرایند حسابرسی است که به تحلیل و بررسی دقیق دفاتر قانونی و اسناد مالی کارفرمایان برای شناسایی نیروی کار و اجرای دستورالعمل‌های پرداختی به کارکنان و کارگران می‌پردازد.

هدف اصلی حسابرسی بیمه، تامین حقوق و مزایای بیمه‌شده‌ها (کارکنان و کارگران) است و همچنین بررسی مدارک مربوط به هزینه‌های مالیاتی کارگاه‌ها و شرکت‌ها می‌باشد.

حسابرسی بیمه به صورت دوره‌ای توسط موسسات حسابرسی تعیین اجتماعی انجام می‌شود. این فرآیند شامل بررسی مدارک و اطلاعات مرتبط با هر کارکنان و کارگران به منظور تعیین میزان حقوق و دستمزد قانونی آن‌ها می‌شود.

نکات مهم در حسابرسی بیمه شامل بازرسی دقیق مدارک و اطلاعات مربوط به کارکنان و کارگران، دقت در نوشتن و نگارش شرح سند‌ها، همکاری با سازمان بیمه تامین اجتماعی، اطمینان از پرداخت به موقع حقوق بیمه‌شده‌ها و اجرای قوانین مربوط به قراردادها و حقوق الزحمه‌ها می‌باشد.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

دانلود

لطفا برای دریافت لینک دانلود اطلاعات خواسته شده را وارد نمایید