کاربرد کامپیوتر تولیدکننده نرم افزار مالی - اداری

تراز ازمایشی چیست ؟ و چه تفاوتی با تراز نامه دارد

تراز ازمایشی چیست ؟ و چه تفاوتی با تراز نامه دارد

تراز ازمایشی چیست ؟

در این مقاله سعی داریم که به موضوع تراز ازمایشی چیست ؟ بپردازیم. به فهرستی از حساب ها و مانده حساب ها که دارای یک زمان معین هستند همواره تراز آزمایشی می گویند، در تراز های آزمایشی تنها حساب ها و مانده حساب ها ثبت می شوند و در صورت نیاز به صورت فهرست در اختیار مدیران قرار می گیرند، این فهرست ها اصولا گردش مالی یک دوره را در اختیار دارند و نمایش می دهند تا افراد بدانند که در آن دوره چه میزان هزینه پرداخت کرده اند و یا دریافت نموده اند. تراز های آزمایشی دقت بسیار بالایی دارند به همین دلیل به صورت حرفه ای مورد استفاده قرار می گیرند زیرا با کمک آن می توان به تمام خطای حساب ها دسترسی پیدا کرد، در این فهرست ها حساب بستانکار و بدهکار یکسان هستند.

هنگام تهیه فهرست برابری حساب ها نشان می دهد که تمام اطلاعات و صورتحساب ها به صورت دقیق ثبت شده اند و خطا در آنها وجود ندارد. لازم به ذکر است که شرکت‌ها معمولا تراز آزمایشی را در پایان هر دوره مالی تهیه می‌کنند،  حساب‌ها به ترتیبی که در دفتر کل هستند فهرست می‌شوند و اصولا مانده بدهکار در ستون سمت راست و مانده بستانکار در ستون سمت چپ آورده می‌شود و جمع دو ستون باید برابر باشند تا اطلاعات صحیح باشد، تراز آزمایشی برابری ستون بدهکار و ستون بستانکار را پس از انتقال از دفتر روزنامه به دفتر کل را ثابت می‌کند همین مزایا باعث شده تا شرکت ها به استفاده از این برنامه روی بیاورند.

خرید انواع نرم افزارهای حسابداری از کاربرد کامپیوتر

انواع تراز ازمایشی :

تراز های آزمایشی نوعی فهرست حسابداری هستند که اصولا در آنها اطلاعات کامل حساب ها ثبت شده است، این تراز ها انواع مختلفی هم دارند که هر کدام برای موسسه و شرکتی مناسب هستند، از این نمونه ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. تراز آزمایشی دو ستونی؛ این نمونه ساده ترین نوع فهرست و تراز می باشد که اصولا در آن تنها بستانکار و بدهکار ثبت شده اند.
  2. تراز آزمایشی چهار ستونی؛ این مدل تراز ها همان گونه که از نامشان مشخص است دارای چهار ستون هستند که در آنها نه تنها بدهکار و بستکار ثبت شده بلکه مانده اول دوره و مانده پایان دوره هم به صورت دقیق ثبت شده است، این تراز ها محبوبیت زیادی دارند چون بسیار دقیق و کاربردی هستند.
  3. تراز آزمایشی شیش ستونی؛ در این تراز ها همواره می توان مانده حساب اول دوره و پایان دوره و گردش حساب و همچنین همان بستانکار و بدهکار را مشاهده کرد که ثبت آنها حدود شش ستون را در اختیار می گیرد.
  4. تراز آزمایشی هشت ستونی؛ در این نمونه تراز ها تمام اطلاعات مورد نیاز در زمینه پرداخت و گردش و بستن حساب ها و غیره هم در ستون ها ثبت می شود که به افراد کمک شایانی خواهد کرد تا از اطلاعات موجود در آن استفاده کنند.

تنوع در تراز های آزمایشی به دلیل متفاوت بودن مشاغل می باشد مسلما موسسه ها و شرکت هایی که فعالیت بیشتری در طول هر دوره دارند نیاز به نمونه های چند ستونی دارند تا بتوانند اطلاعات خود را به صورت کامل و دقیق در آنها ثبت کنند و در صورت نیاز به راحتی به آنها دسترسی پیدا نمایند.

تراز ازمایشی چیست ؟

برای خرید نرم افزار خزانه داری (دریافت و پرداخت) کلیک کنید

هدف از تهیه تراز ازمایشی چیست ؟ 

موسسه ها و شرکت ها از تهیه تراز آزمایشی هدفی مشخص و معین دارند که این هدف بسیار خاص و ویژه می باشد، از مهمترین اهداف تهیه تراز آزمایشی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • با کمک تراز آزمایشی همواره رقم نهایی بدهکار و بستانکار یکی خواهد بود.
  • اطلاعات لازم برای تهیه گزارش های مالی پایان دوره را فراهم خواهد کرد.

مسلما برابر بودن رقم بدهکار و بستانکار اهمیت زیادی دارد زیرا این امر نشان می دهد که تمام اطلاعات به صورت دقیق و درست ثبت شده اند و هیچ کمبود بودجه ای وجود ندارد، پس بدانید که هدف اصلی شرکت ها از این کار داشتن صورتحساب های دقیق و درست می باشد تا دچار ضرر و زیان نشوند و بتوانند در پایان دوره به سود خود هم دسترسی پیدا کنند. تراز های آزمایشی دقت زیادی دارند و می توانند همیشه بهترین عملکرد را از خود نشان بدهند زیرا آنها خطای حساب ها را به راحتی متوجه می شود و به راحتی آنها را اصلاح می نمایند تا صورتحساب های شما کاملا دقیق و اصولی ثبت گردند و مبلغ نهایی را هم به صورت درست در اختیار شما بگذارند. با عملکرد عالی که این تراز های آزمایشی از خود نشان داده اند شرکت ها بیشتر راغب شده اند تا با کمک آن صورتحساب های خود را در صورت داشتن خطا اصلاح نمایند.

تفاوت تراز نامه و تراز ازمایشی :

تراز آزمایشی با ترازنامه تفاوت بارز و آشکاری دارد زیرا تراز آزمایشی حساب های دائم و موقت اول دوره و پایان دوره را به صورت دقیق در فهرست ها ثبت می کند، این فهرست ها اصولا در پایان هر دوره تهیه می شوند و در اختیار مدیران قرار می گیرند، پس بدانید که در تراز آزمایشی تمام صورتحساب ها و اطلاعات به صورت کامل و دقیق ثبت می شود اما در ترازنامه ها تنها مانده حساب دائمی ثبت می گردد و افراد به سایر اطلاعات دسترسی پیدا نخواهند کرد، بدانید که تراز آزمایشی می تواند توازن میان حساب ها را به راحتی مورد بررسی قرار بدهد و در صورت داشتن خطا آنها را اصلاح نماید. لازم به ذکر است که تفاوت این دو نمونه در تعداد ستون ها و اطلاعات ثبت شده در آنها می باشد.

 در ترازنامه تنها مبلغ باقیمانده کل در اختیار افراد قرار می گیرد اما در تراز آزمایشی تمام اطلاعات حساب ها مانند بدهکار و بستانکار و گردش و جمع کل و بسیاری موارد زیر وجود دارد که در دسترس افراد قرار می گیرد تا بدانند که در آن دوره چه میزان سود دهی داشته اند. با اطلاع دقیق از تفاوت این دو تراز یا فهرست می توان در زمان تهیه به راحتی از حسابداری درخواست کرد که آن را به شما ارائه بدهد که اصولا تراز های آزمایشی بیشتر کاربرد دارند و مورد استفاده قرار می گیرند. دقت تراز آزمایشی بالا می باشد و همه نکات ریز هم در آن ثبت شده است به همین دلیل وجود آن اهمیت بیشتری نسبت به ترازنامه دارد.

برای خرید نرم افزار مالی حسابداری از وبسایت کاربرد کامپیوتر کلیک کنید

تراز آزمایشی یک فهرست حسابداری است که در پایان هر دوره مالی تهیه می‌شود. در این فهرست، بدهکار و بستانکار حساب‌ها به دقت ثبت می‌شوند و تطابق بین مجموع بدهکار و مجموع بستانکار نشان دهنده دقت ثبت اطلاعات است. تراز آزمایشی به شرکت‌ها کمک می‌کند تا از دقت و صحت صورتحساب‌های خود اطمینان حاصل کنند.

ترازهای آزمایشی شامل انواع مختلفی از جمله دو ستونی، چهار ستونی، شیش ستونی، و هشت ستونی هستند. این تنوع به دلیل مختلف بودن نیازهای شرکت‌ها و موسسات است. شرکت‌هایی با فعالیت بیشتر نیاز به ترازهای با تعداد ستون‌های بیشتر دارند تا اطلاعات خود را به صورت کامل و دقیق ثبت کنند.

هدف اصلی از تهیه تراز آزمایشی، اطمینان حاصل کردن از تطابق مجموع بدهکار و مجموع بستانکار حساب‌ها در پایان هر دوره مالی است. این تراز به شرکت‌ها کمک می‌کند تا صورتحساب‌های دقیق و بدون خطا داشته باشند و در نتیجه، از ضرر و زیان جلوگیری کنند و به سودآوری دست یابند.

تراز آزمایشی و ترازنامه دارای تفاوت‌های مهمی هستند. در تراز آزمایشی، اطلاعات کامل حساب‌ها به دقت ثبت می‌شوند، در حالی که ترازنامه تنها مانده حساب‌های دائمی را نمایش می‌دهد. تراز آزمایشی اطلاعات مفصلی را درباره بدهکار و بستانکار حساب‌ها، جمع کل، گردش حساب، و موارد دیگر فراهم می‌کند و به شرکت‌ها امکان مرور دقیق اطلاعات مالی را می‌دهد.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

دانلود

لطفا برای دریافت لینک دانلود اطلاعات خواسته شده را وارد نمایید