کاربرد کامپیوتر تولیدکننده نرم افزار مالی - اداری

هر آنچه که باید در مورد تفاوت دارایی ثابت با دارایی جاری بدانید

هر آنچه که باید در مورد تفاوت دارایی ثابت با دارایی جاری بدانید

تفاوت دارایی ثابت با دارایی جاری

در علوم حسابداری تعاریف و اصطلاحات مختلفی وجود دارد که شناخت و بررسی آن ها زمان یادگیری حسابداری و استفاده از آن در سازمان ها و شرکت های مختلف ضروری و لازم است. یکی از تعاریف پایه ای و مهم که در حسابداری وجود دارد، مربوط به ترازنامه است. یکی از زیر مجموعه ها و اقلام مهم ترازنامه، دارایی است. به طور کلی دارایی در حسابداری به دو دسته کلی دارایی ثابت و دارایی جاری تقسیم می شود. به طور کلی منظور از دارایی ،منابع موجود در هر سازمانی است که نوعی ارزش اقتصادی برای سازمان و شرکت دارند. دارایی ها در انواع خود ممکن است به چندین نوع دارایی های قابل شهود مانند زمین، ساختمان، موجودی نقدی و موجودی کالا، پدیده‌ هایی عینی و … تقسیم می شوند. برخی از دارایی ها نیز ممکن است غیر قابل رویت باشد و در دسته دارایی های غیر قابل رویت از جمله مطالبات اشخاص و سر قفلی و … محسوب می شود. از دارایی های قابل رویت از جمله ماشین آلات و تجهیزات، اموال شرکت، دارایی های سرمایه ای شرکت و … می توان در بازه زمانی طولانی مدت در شرکت استفاده کرد. این نوع دارایی ها در دسته دارایی های ثابت (غیر جاری) قرار می گیرند. در مقابل دارایی های ثابت، دارایی های جاری مانند موجودی كالا، وجه نقد و … وجود دارد. استفاده از این نوع دارایی در یک بازه زمانی کوتاه استفاده می شود و حتی ممکن است به فروش برسد. در صورتی که قصد یادگیری و فعالیت در حوزه حسابداری را دارید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا با تفاوت دارایی ثابت با دارایی جاری و انواع ان آشنا شوید.

کاربرد کامپیوتر ارائه دهنده انواع نرم افزارهای حسابداری

دارایی ثابت 

همان طور که در پاراگراف بالا اشاره شد، دارایی که در ترازنامه وجود دارد و ثبت می شود، به دو دسته کلی دارایی ثابت و دارایی جاری تقسیم می شوند. برای تعریف دارایی ثابت می توان گفت، دارایی ثابت در طول یک دوره حسابداری، شرکت یا سازمان از آن برای مصرف شدن یا فروش رفتن استفاده نمی شود. در واقع این موارد، شامل زیر مجموعه هایی است که در طول یک دوره حسابداری در شرکت یا کارخانه تولید نمی شود که سپس از آن استفاده و مصرف شود.

تفاوت دارایی ثابت با دارایی جاری

برای خرید نرم افزار دارایی ثابت اموال کلیک کنید

دارایی ثابت در ترازنامه

همان طور که در پاراگراف اول اشاره شد، یکی از زیر مجموعه های اصلی ترازنامه دارایی ثابت است. در بخش دارایی های ثابت که در قسمت ترازنامه ثبت می شود، موارد مختلف از جمله اموال، ماشین آلات، تجهیزات، صورت های مالی جریان نقدی فعالیت در زمان فروش و همچنین ارزیابی های مربوط به استهلاک دارایی ها ثبت و نوشته می شود. در واقع دلیل اصلی استفاده و ثبت دارایی های ثابت در ترازنامه این است که از آن برای تحلیل کردن بنیادی، ارزش گزاری کردن سهام، و بررسی میزان سرمایه شرکت های فعال در سرمایه بازار سرمایه استفاده می شود. یکی از ویژگی های اصلی دارایی ثابت در ترازنامه مالی این است از دارایی های ثابت انتظار می رود که بازدهی مالی بیشتری در طول دوره مالی یا دوره حسابداری داشته باشند. در واقع این اتفاق به دلیل ویژگی مشخصی است که دارایی های ثابت در ترازنامه دارند. همان طور که می دانید با گذشت زمان همه دارایی های ثابت دچار فرسودگی و از کار افتاده می شوند. به همین دلیل زمانی که یک دارایی ثابت را خریداری و سپس استفاده می کنید، باید شمارش معکوس برای تمام شدن دوران استفاده از آن را آغاز کنید.

دارایی جاری و انواع ان

در پاراگراف بالا به بررسی تفاوت دارایی ثابت با دارایی جاری پرداختیم حالا در مقابل دارایی های ثابت، دارایی های جاری و غیر مشهود وجود دارند. زمانی که نوع دارایی های سازمان در یک شرکت یا سازمان مشخص می شود، انتظار می رود که شرکت برای افزایش بازدهی یا کسب سود بیشتر، در طول دوره مالی یا بازه زمانی مشخص شده از این دارایی جاری استفاده نماید. در برخی مواقع دارایی جاری با نام های دیگر از جمله حساب جاری یا دارایی های مشابه وجه نقد نیز معرفی و شناخته می شود. دلیل این نوع نام گذاری این است که می توان دارایی های جاری را به وجه نقد یا به درآمد تبدیل کرد. یکی از بهترین ویژگی های دارایی جاری این است که این نوع دارایی یک بودجه برای فعالیت شرکت فراهم می کنند. از جمله مهم ترین انواع دارایی های جاری که در طول سازمان یا شرکت از آن ها استفاده می شود می توان موارد زیر را نام برد:

  • وجه نقد
  • حساب های دریافتی در صورتی كه منجر به جریان ورودی نقدی شوند.
  • سرمایه گذاری های كوتاه مدت
  • کالاهای نهایی موجود در شرکت
  • مواد خام
  • سرمایه گذاری روی اوراق قرضه شرکت، در صورتی كه نرخ بازدهی بیشتر از وجه نقد مورد انتظار باشد و سررسیدی كم تر از یک سال داشته باشند، نیز جز دارایی های جاری محسوب می شوند.
  • سرمایه گذاری های کوتاه مدت: منظور از سرمایه‌ گذاری کوتاه‌ مدت، نوعی از سرمایه گذاری است که تا زمان و تاریخ سر رسید به پایان رسیدن آن کم تر از یک سال زمان باقی‌ مانده باشد.
  • حساب ‌ها و اسناد دریافتی تجاری: منظور از حساب ‌ها و اسناد دریافتی تجاری،تمام مطالبات یک واحد تجاری است که انتظار می‌ رود در مدت زمان سال مالی آینده، باید وصول شوند. در واقع این مطالبات از طریق فعالیت های اصلی مانند فروش کالا به دست می آید.
  • پیش پرداخت ها: منظور از پیش پرداخت هایی که در تعریف داریی جاری وجود دارد، پرداختی است که در طی سال مالی آینده به دارایی تبدیل می شود.

خرید نرم افزار مالی بازرگانی با پشتیبانی رایگان از وبسایت کاربرد کامپیوتر

دارایی ثابت، دارایی‌هایی هستند که در طول یک دوره حسابداری، برای مصرف یا فروش رفتن مورد استفاده نمی‌شوند. این شامل اموال، ماشین‌آلات، تجهیزات و دیگر ارزش‌هایی است که به مدت طولانی در سازمان باقی می‌مانند.

دارایی جاری، دارایی‌هایی هستند که در طول یک بازه زمانی کوتاه مورد استفاده قرار می‌گیرند و حتی ممکن است به فروش برسند. این شامل وجه نقد، موجودی کالا، حسابها و اسناد دریافتی تجاری و پیش پرداخت‌ها می‌شود.

تقسیم دارایی‌ها به دو دسته ثابت و جاری، به تحلیل و ارزیابی ارزش‌های مالی و عملکرد سازمان کمک می‌کند. دارایی‌های ثابت به طور طولانی مدت در سازمان باقی می‌مانند و دارایی‌های جاری برای فعالیت‌های کوتاه مدت استفاده می‌شوند.

دارایی‌های ثابت در بخش دارایی‌های ثابت ترازنامه ثبت می‌شوند. این شامل اموال، ماشین‌آلات، تجهیزات و سایر ارزش‌هایی است که به مدت طولانی در سازمان باقی می‌مانند و برای انجام فعالیت‌های تولیدی یا خدماتی استفاده می‌شوند.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

دانلود

لطفا برای دریافت لینک دانلود اطلاعات خواسته شده را وارد نمایید