کاربرد کامپیوتر تولیدکننده نرم افزار مالی - اداری

نرم افزار حسابداری تولیدی چیست؟ آشنایی با حسابداری صنایع تولیدی

نرم افزار حسابداری تولیدی چیست؟ آشنایی با حسابداری صنایع تولیدی

حسابداری تولیدی برای نظارت و کنترل هزینه‌های مربوط به محصولات تولیدی کاربرد دارد. حسابداری تولیدی از تکنیک‌هایی استفاده می‌کند که به شرکت‌ها امکان می‌دهد بینشی درباره عملکرد مالی فعالیت‌های تولیدی خود به دست آورند. به این ترتیب، کارایی عملیاتی و کنترل شرکت‌ها افزایش می‌یابد. این فرایند بیشتر حول مواردی همچون محاسبه معیارهای کلیدی مانند هزینه کل تولید، بهای تمام‌شده کالای تولیدشده (COGM)، بهای تمام‌شده کالای فروخته‌شده (COGS)، تصمیم‌گیری درباره ارزیابی موجودی و روش‌های هزینه‌یابی تولید که مناسب‌ترین مورد استفاده یک شرکت است، حرکت می‌کند.

خرید نرم افزار حسابداری تولیدی

یکی از مهم ترین بخش های اصولی و کاربردی در اقتصاد کشور، بخش تولید است. چرا که صرفا از طریق تولید و عرضه می توان به بهبود چرخه اقتصاد و رفاه کل جامعه کمک کرد. اما نکته مهمی که در این زمینه باید مد نظر داشته باشید، انتخاب و خرید نرم افزار حسابداری تولیدی است. چرا که با استفاده از نرم افزار حسابداری تخصصی برای این مشاغل می توان انواع هزینه ها را در ثبت و بر روند آن ها نظارت کرد. این کار به مرور باعث کاهش هزینه ها و کنترل دقیق تر روند مالی صنایع تولیدی می شود. علاوه بر این، یکی از مهم ترین چالش هایی که افراد فعال در حوزه صنایع تولیدی با آن روبرو هستند، انتخاب نرم افزار حسابداری مناسب است. همراه ما باشید با نکات مهم خرید نرم افزار حسابداری تولیدی، و مزایای استفاده از این نرم افزارهای تخصصی آشنا شوید.

حسابداری تولیدی

حسابداری تولیدی چیست ؟ 

حسابداری تولیدی چیست ؟ حسابداری تولیدی یکی از مهم ترین زیر شاخه های اصلی حسابداری است که در مجموعه و واحدهای تولیدی و عملیاتی کاربرد و اهمیت زیادی دارد. اهمیت حسابداری تولیدی به دلیل این است که این مبحث بیشتر حول موضوعات مهمی از جمله میزان تولید کالاهای شرکت، برنامه ریزی تولید، و کلیه مراحل مهم استفاده از مواد اولیه تا چرخه تولید و ساخت کالا باید بررسی شود. در واقع حسابداری تولیدی باید در هر دوره مالی برآورد دقیقی از سیستم تولید را به مدیران مالی ارائه کند. علاوه بر این، حسابداری تولیدی یک پیش‌ بینی دقیق از هزینه ‌های پیشرو، برای تولید یک محصول در یک سازمان را برعهده‌ می گیرد. سپس با استفاده از بررسی دقیق، آمار دقیقی از میزان ریسک‌ پذیری و قیمت منطقی محصول را مشخص می کند. به گونه ای که با استفاده از حسابداری تولیدی و به کمک ثبت‌ های حسابداری صنعتی به راحتی می توان فعالیت مورد نظر را در عرصه تولید آغاز کرد.

برخلاف حسابداری مالی که تعیین‌کننده عملکرد مالی کل شرکت است و آن را از صورت‌های مالی در اختیار منابع خارجی قرار می‌دهد، حسابداری تولیدی به‌طور خاص برای اندازه‌گیری آنچه در یک کارخانه یا سازمان تولیدی اتفاق می‌افتد، استفاده می‌شود؛ به عبارت دیگر، حسابداری تولیدی تعیین می‌کند که «تولید هر محصول فروخته‌شده چه میزان هزینه به دنبال داشته» و «چه میزان سود به دست می‌آورد». درواقع حسابداری تولیدی به نوعی فرایند مدیریتی داخلی در کسب‌ و کار است که با هدف تصمیم‌گیری بهتر درباره بودجه‌بندی، کنترل هزینه، تحلیل محدودیت‌ها و حاشیه سود انجام می‌شود.

در صورتی که یک مجموعه تولیدی دارید، باید قبل از شروع فعالیت تولیدات به مقوله مهمی به نام حسابداری تولیدی بپردازید. در این مقاله به طور کامل در مورد اهمیت حسابداری تولیدی و … می پردازیم.

حسابداری تولیدی چه اهمیتی دارد؟

در هر سازمان و واحد تولیدی و صنعتی روال تولید و عرضه محصولات با سایر مجموعه ها با انواع فعالیت های دیگر تفاوت زیادی دارد. چرا که در یک واحد تولیدی، مدیران تولید قبل از اقدام به شروع تولیدات باید مواد اولیه لازم را خریداری کرده و سپس در خط تولید از آن استفاده کند. در واقع در صورتی که در هر کدام از مراحل خط تولید، خرید مواد اولیه، عرضه و فروش و … اختلالی رخ دهد، ممکن است کل روند مالی شرکت یا مجموعه تولیدی با نقص و اشکال روبرو شود. به همین دلیل می توان گفت اهمیت حسابداری تولیدی در این است که تاثیر زیادی در کاهش هزینه ‌ها، کنترل موجودی و بهبود تصمیم‌ گیری در نحوه قیمت‌ گذاری کالاهای مختلف و … دارد. چرا که در سازمان های تولیدی و کارخانه ها، محصولات نهایی از ترکیب هزینه مواد اولیه، هزینه های مستقیم مانند دستمزدها، هزینه های غیر مستقیم و … به وجود می آید. به همین دلیل تنظیم و تهیه گزارش های مالی در حسابداری تولیدی با توجه به اقلام تشکیل دهنده بهای تمام شده بسیار ضروری و لازم است.

اصول مهم در حسابداری تولیدی

از مهم‌ترین دلایل اهمیت حسابداری تولیدی برای تولیدکنندگان می‌توان به 3 مورد زیر اشاره کرد:

1­. حسابداری تولیدی به تولیدکنندگان کمک می‌کند سیاست‌های قیمت‌گذاری را تعیین کنند.

دانستن هزینه‌های تولید عامل مهمی در تعیین قیمت فروش است. بسیاری از تولیدکنندگان تلاش می‌کنند سود خود را به حداکثر برسانند و در عین حال، کالاهای خود را با قیمت منصفانه به مشتریانشان بفروشند. به‌طور معمول معیارهای صنعت توسط رقبا یا همان فروشندگان محصولات مشابه ارائه شود؛ به همین دلیل، درک هزینه‌های کسب‌وکارتان به شما اطمینان می‌دهد محصولات را به‌گونه‌ای قیمت‌گذاری می‌کنید که به دوام کسب ‌و کارتان کمک می‌کند.

2­. حسابداری تولیدی به تولیدکنندگان کمک می‌کند به‌سرعت به تغییرات بازار واکنش نشان دهند.

تغییرات بازار درواقع نیروهایی هستند که تولیدکنندگان نمی‌توانند آن‌ها را کنترل کنند و در عین حال، می‌توانند به‌طور قابل‌توجهی بر کسب‌وکار آن‌ها تأثیرگذار باشند؛ برای مثال، اختلالاتی که گاهی در زنجیره تأمین ایجاد می‌شود (مانند دوره کرونا)، کسب ‌و کارها را مجبور می‌کند محصولات یا منابع عرضه جایگزین را برای تأمین تقاضا در نظر بگیرند. تولیدکنندگان باید تفاوت قیمت مؤلفه‌های محصول اصلی و مؤلفه‌های محصول جایگزین را درک کنند تا قابل‌دوام بودن گزینه خود را ارزیابی کنند.

3. حسابداری تولیدی به تولیدکنندگان کمک می‌کند تا زمانی که به ظرفیت کامل رسیدند، بهترین گزینه‌ها را تعیین کنند.

در بسیاری از صنایع، تقاضا برای محصولات تولیدی بسیار بالاست. با این حال، این امر سبب محدودیت‌های ظرفیت برای برخی از شرکت‌ها می‌شود. کسب‌ و کارها از طریق تجزیه ‌و تحلیل حاشیه مشارکت در محدودیت‌های ظرفیت می‌توانند بهترین محصول را برای تولید و به حداکثر رساندن سود تعیین کنند. از طرف دیگر، با درک هزینه‌های محصول (همراه با پیش‌بینی‌های فروش و سایر مدل‌ها)، تولیدکنندگان می‌توانند تعیین کنند که آیا افزایش ظرفیت برای کسب‌وکارشان یک گزینه عملی است یا خیر.

نرم افزار حسابداری تولیدی

مهم‌ترین عملکردها در حسابداری تولید

حسابداری تولیدی فرایند پیچیده‌ای است که نیاز به دانش و مهارت‌های تخصصی دارد. به‌منظور اطمینان از دقت و کارایی در فرایند، عملکردهای مهم و خاصی وجود دارند که باید دنبال شوند و عبارت‌اند از:

خودکارسازی: خودکارسازی فرایند صورتحساب، پرداخت‌ها و سایر تراکنش‌های مالی، به اطمینان از دقت و سازگاری کمک می‌کند.

کنترل موجودی به‌طور دقیق: پیگیری موجودی در صنعت تولید امر بسیار مهمی محسوب می‌شود و داشتن یک سیستم قابل اعتماد برای ردیابی و مدیریت موجودی ضروری است.

پیگیری هزینه‌های تولید: هزینه‌های تولید یکی از هزینه‌های اصلی مرتبط با فرایند تولید است و برای اطمینان از صحت آن‌ها، باید به‌طور منظم پیگیری و نظارت شود.

استفاده از تجزیه و تحلیل داده‌ها: تجزیه و تحلیل داده‌ها را می‌توان برای به دست آوردن درک بهتری از عملکرد مالی روش تولید و کمک به تصمیم‌گیری آگاهانه‌تر استفاده کرد.

رعایت این عملکردهای مهم، حسابداری برای شرکت‌های تولیدی را به میزان چشمگیری کارآمدتر و سودمندتر می‌کند.

وظایف حسابدار شرکت‌های تولیدی چیست؟

برای پرداختن به هر کدام از وظایف و تهیه گزارش‌های لازم درباره حسابداری تولیدی، واحدها و مجموعه‌های تولیدی یک حسابدار در بخش واحد تولیدی استخدام می‌کنند. به همین دلیل پرداختن  و اهمیت دادن به وظایف حسابداری تولیدی بسیار حائز اهمیت است. محاسبه بهای کالای تمام‌شده و محصول نهایی تا حدی پیچیده و مهم است که باید برای فعالیت در این زمینه مهارت و تجربه کافی داشت. به همین دلیل می‌توان گفت از جمله مهم‌ترین وظایف حسابداری تولیدی به شرح زیر است:

  • محاسبه و طبقه‌بندی بهای تمام‌شده کالا

حسابداری تولیدی شامل طبقه‌بندی هزینه‌ها به دسته‌های مختلف مانند هزینه مواد اولیه، هزینه نیروی کار و هزینه‌های سربار تولید است. این محاسبات و طبقه‌بندی‌ها امکان ارزیابی دقیق‌تر از عناصر مختلفی را فراهم می‌کنند که در هزینه کلی تولید نقش دارند.

  • ارزش‌گذاری موجودی

با توجه به اینکه تمام هزینه‌های مربوط به تولید به انواع مختلفی طبقه‌بندی می‌شود، موجودی کالاهای فیزیکی به سه نوع اصلی تقسیم می‌شوند: «موجودی مواد خام، موجودی کار در حال انجام (WIP) و موجودی کالاهای نهایی». حسابداری تولیدی برای محاسبه هزینه‌های تولید مستلزم ردیابی و ارزش‌گذاری این موجودی‌ها با استفاده از روش‌هایی مانند «میانگین متحرک هزینه» یا روش «اولین ورود – اولین خروج (FIFO) » است. این موضوع به کسب‌وکارها امکان می‌دهد بهای واقعی کالاهای فروخته‌شده و ارزش موجودی باقی‌مانده را تعیین کنند.

ارزش‌گذاری موجودی‌ها نقش مهمی در امور مالی و سودآوری شرکت ایفا می‌کند؛ زیرا به‌طور مستقیم بر COGM، COGS و بدهی مالیاتی تأثیر می‌گذارد. درواقع، بخش‌های بزرگی از حسابداری تولید را می‌توان به‌عنوان جنبه‌های فرایند مدیریت موجودی بزرگ‌تر در نظر گرفت.

  • تخصیص هزینه سربار

هزینه‌های سربار تولید مانند اجاره، آب و برق، استهلاک تجهیزات و نیروی کار غیرمستقیم، بین محصولات یا واحدهای تولیدی توزیع می‌شود. این تخصیص اغلب براساس محرک‌های هزینه از پیش تعیین شده مانند ساعات کار مستقیم است. تخصیص دقیق هزینه‌های سربار به محصولات، تضمین می‌کند که تمام هزینه تولید محاسبه خواهد شد.

  • محاسبه کار در حال انجام

همان‌طور که عنوان کردیم، موجودی کالاهای فیزیکی شامل موجودی مواد خام، موجودی کار در حال انجام (WIP) و موجودی کالاهای نهایی می‌شود. عملکرد موجودی مواد اولیه و کالاهای نهایی کاملاً واضح است. با وجود این، موجودی WIP کمی پیچیده‌تر به نظر می‌رسد. WIP شامل مواردی است که در حال حاضر در فرایند تولید هستند و هنوز به پایان نرسیده‌اند.

این موضوع از دیدگاه حسابداری تولیدی مهم است؛ زیرا هزینه‌های WIP در حال حاضر متحمل برخی هزینه‌های تولید مانند هزینه مواد، هزینه نیروی کار و هزینه سربار شده است؛ بنابراین موجودی کار در حال انجام باید در نظر گرفته شود تا اطمینان یابید حساب‌ها، منعکس‌کننده منابع مالی دقیق هستند. به‌طورکلی، محاسبه موجودی کار در حال انجام شامل تخمین درصد تکمیل برای هر محصول و تخصیص هزینه‌های مناسب براساس آن است. حسابداری تولیدی با محاسبه WIP درواقع هزینه‌های متحمل‌شده در مراحل مختلف تولید را نشان می‌دهد.

  • محاسبه سود و زیان

محاسبه TMC (هزینه کل تولید) برای به دست آوردن بینشی درباره سلامت مالی یک کسب ‌و کار تولیدی و مقرون به صرفه‌تر کردن عملیات، امری ضروری است. از جمله معیارهای کلیدی دیگر می‌توان به سود و زیان شرکت اشاره کرد. این KPI تفاوت بین هزینه تولید محصول نهایی و ارزش بازار آن را تعیین می‌کند. اگر هزینه تولید کمتر از ارزش بازار محصول باشد، یک افزایش قیمت (حاشیه سود) انجام می‌شود که سود کارخانه را تشکیل می‌دهد. اگر هزینه تولید بیشتر باشد، ارزش آن منفی خواهد بود و به ضرر کارخانه تمام می‌شود. تولیدکنندگان از این موضوع برای تصمیم‌گیری درباره تولید محصول یا مجموعه فرعی یا تهیه آن استفاده می‌کنند.

  • محاسبه هزینه‌های ثابت و متغیر

تعدادی KPI هزینه‌محور در تولید وجود دارد که کنترل عملکرد مالی یک عملیات تولیدی را افزایش می‌دهد. علاوه ‌بر این، امکان تصمیم‌گیری بهتر درباره ظرفیت‌های تولید مانند هزینه کل، هزینه متوسط و هزینه نهایی را فراهم می‌کند. یکی از این موارد، تمایز بین هزینه‌های متغیر و ثابت است.

هزینه‌های متغیر هزینه‌هایی هستند که یک شرکت متناسب با حجم تولید خود متحمل می‌شود. با افزایش بازده تولید، هزینه‌های متغیر نیز افزایش می‌یابد و بالعکس. برای درک بهتر هزینه‌های متغیر می‌توان به مواردی همچون هزینه‌های بسته‌بندی برای کالاهای تمام‌شده، هزینه‌های سیستم گرمایشی و سرمایشی و همچنین برخی از هزینه‌های نیروی کار و غیره اشاره کرد. هزینه‌های متغیر لیکوئید هستند و امکان تعدیل آن‌ها وجود دارد. از سوی دیگر، هزینه‌های ثابت شامل هزینه‌های مشخصی می‌شوند که به‌طورکلی نمی‌توان آن‌ها را به‌راحتی تعدیل کرد. این هزینه‌ها شامل هزینه‌هایی مانند رهن یا اجاره ملک، وام‌های بانکی، استهلاک ماشین‌آلات و تجهیزات و برخی هزینه‌های نیروی کار است. حسابداری تولیدی با کسب بینش دقیق در زمینه هزینه‌های متغیر و ثابت، به تولیدکنندگان کمک می‌کند درباره حجم تولید تصمیم بگیرند و با روند بازار سازگار شوند.

  • تجزیه و تحلیل مغایرت‌ها

حسابداری تولیدی شامل تجزیه و تحلیل مغایرت (واریانس) برای مقایسه هزینه‌های واقعی با هزینه‌های استاندارد یا بودجه می‌شود. مغایرت‌هایی مانند مغایرت مصرف مواد یا مغایرت کارایی نیروی کار، به شناسایی انحراف از هزینه‌های مورد انتظار کمک می‌کند. به این ترتیب، کسب ‌و کارها می‌‌توانند اقدامات اصلاحی را برای کنترل هزینه‌ها و بهبود کارایی عملیاتی انجام دهند.

  • مقررات خاص صنعت

مشاغل تولیدی باید از مقررات و استانداردهای حسابداری خاص صنعت از جمله اصول پذیرفته‌شده حسابداری (GAAP) یا استانداردهای گزارشگری مالی بین‌المللی (IFRS) پیروی کنند. این اصول و استانداردها شامل دستورالعمل‌های خاصی برای رفتار حسابداری و افشای معاملات مربوط به تولید هستند. از طرف دیگر، حسابداری تولیدی نیازمند درک تخصصی از جنبه‌ها و پیچیدگی‌های منحصربه‌فرد صنعت تولید است؛ بنابراین مدیران کسب‌ و کارهای تولید با به‌کارگیری شیوه‌های حسابداری تولیدی می‌توانند هزینه‌ها را به‌دقت پیگیری کنند، تصمیمات آگاهانه بگیرند و عملکرد مالی خود را به‌طور مؤثر مدیریت کنند.

اصول مهم در حسابداری تولیدی چیست؟

در هر دسته از انواع حسابداری‌ها، اصول مهم و اساسی تعریف می‌شود که توجه به آن زمان پرداختن به وظایف حسابداری تولیدی، اصول مهمی برای آن تعریف می‌شود. از جمله اصول مهم در حسابداری تولیدی شامل موارد زیر است:

  • اصل درآمد

این اصل زمانی مشخص می‌شود که فروش نهایی کالا صورت می‌گیرد. با بررسی این اصل میزان درآمد اصلی زمانی که مشتری کالاهای مورد نظر را خریداری کرده، یا از خدماتی که ارائه می‌کند، استفاده کند، مشخص می‌شود.

  • اصل هزینه

اصل هزینه زمانی بررسی می‌شود که حسابدار بتواند هزینه‌های مربوط به تولید را ثبت و گزارش کند. تهیه و تنظیم اصل هزینه زمانی مشخص می‌شود که هزینه‌ها هنگام دریافت کالا یا خدمات پرداخت می‌شود.

  • اصل تطبیق

با استفاده از اصل تطبیق می‌توان هزینه‌های تولید و درآمد را با یکدیگر مطابقت داد. سپس هزینه کل و سود حاصل را به‌درستی تعیین کرد. با بررسی این اصل حسابدار تعیین می‌کند که مدیران مالی در جریان سود و ضرر شرکت قرار بگیرند. سپس متناسب با آن تصمیمات لازمی را که سبب افزایش منافع شرکت می‌شود اجرا کنند.

  • اصل عینیت

اصل عینیت بیان می‌کند یک حسابدار تولیدی باید از داده‌های واقعی و قابل اثبات درصورت حساب‌ها و گزارش‌ها استفاده کند.

  • اصل ارزش‌گذاری

یک حسابدار با توجه به اصل ارزش‌گذاری و رقابت‌های موجود در بازار، هزینه‌های تولید و ارزش آن و درنهایت قیمت نهایی یک کالا را مشخص می‌کند. توجه به این اصل و درنهایت قیمت‌گذاری باید به‌گونه‌ای انجام شود که شرکت متحمل ضرر و زیان نشود. علاوه بر این، با استفاده از اصل ارزش‌گذاری می‌توان به بازار فروش تسلط کافی پیدا کرد. به‌گونه‌ای که درنهایت می‌توان رقبای آن واحد تولیدی را کاهش داد.

نرم‌افزارهای حسابداری تولیدی

نرم‌افزارهای حسابداری تولیدی، مزایای مختلفی مانند افزایش دقت و ساده‌سازی فرایندها را به تولیدکنندگان ارائه می‌دهد. تولیدکنندگان به‌کمک ویژگی‌های یک نرم‌افزار حسابداری مناسب می‌توانند کارهای روزمره مانند صورت‌حساب و پرداخت‌ها را خودکار کنند و زمان بیشتری به تمرکز بر اهداف تجاری مهم‌تر اختصاص دهند. علاوه‌براین، از طریق داده‌های دقیقی که نرم‌افزارهای حسابداری تولیدی ارائه می‌دهند، این فرصت را دارند که به‌سرعت و به‌راحتی تصمیمات آگاهانه بگیرند. این داده‌ها همچنین می‌توانند برای پیگیری روند فروش و رفتار مشتری در طول زمان استفاده شوند.

نرم‌افزارهای حسابداری همچنین به تولیدکنندگان کمک می‌کنند از مقررات صنعت پیروی کنند. کسب‌وکارها از طریق خودکارسازی وظایف انطباق مانند حقوق و دستمزد یا مالیات می‌توانند از جریمه‌های پرهزینه ناشی از گزارش‌دهی نادرست یا هزینه‌های ناشی از تأخیر اجتناب کنند. درنهایت، تولیدکنندگان با وجود سیستم‌های یکپارچه می‌توانند امور مالی خود را در چندین مکان یا چندین بخش مدیریت کنند.

نرم افزار حسابداری تولیدی چیست ؟

یکی از مهم ترین اقدامات در سازمان های تولیدی کنترل و نظارت بر عملیات و فرایندهای مالی است . بنابراین به منظور بهبود انجام فرایندهای مالی و بررسی آن ها لازم است که از نرم افزار حسابداری تولیدی استفاده شود. برای تعریف بهتر نرم افزار حسابداری تولیدی می توان گفت که این نرم افزار سیستمی است که با استفاده از آن می توان تراکنش ها و عملیات مالی مربوط به تولید کنندگان را کنترل و نظارت کرد. در واقع استفاده از این نرم افزار به مدیران فعال در حوزه صنایع تولید کننده کمک می کند که در زمینه های مختلف از جمله خرید مواد اولیه، خرید کالا، فروش کالا و … اقدامات لازم جهت پیش بینی، تصمیم گیری ها، و همچنین زمان و گزارش های آنی را کنترل و مدیریت کرد. یکی از بهترین مزایای استفاده از این نرم افزار این است که با استفاده از آن، سوابق مالی را به صورت دقیق و کامل و  همچنین تمامی معاملات و هزینه‌ های تولید را به صورت یکپارچه و سازماندهی شده ثبت نمود.

اهمیت استفاده از نرم افزار حسابداری تولیدی چیست ؟

در شرکت های تولیدی به صورت روزانه همواره از مواد اولیه و تجهیزات مختلفی برای تولید انواع و اقسام محصولات مختلف استفاده می شود. علاوه بر این، در صورتی که شرکت یا کارخانه تولیدی میزان درخواست و تقاضای زیادی برای تولید و عرضه داشته باشد، ممکن است روزانه حجم زیادی از این محصولات را به فروش برساند. بنابراین استفاده از سیستم و نرم افزاری که به صورت یکپارچه میزان خرید، تولید و فروش را کنترل کرد، بسیار ضروری و لازم است. علاوه بر این، از جمله مهم ترین مزایا و اهمیت استفاده از نرم افزار حسابداری تولیدی می توان موارد زیر را نام برد:

  • با استفاده از نرم افزار حسابداری تولیدی امکان پردازش کردن سفارش‌ ها، و قیمت فروش محصول نهایی‌ به صورت منسجم و نظام مند فراهم شده است.
  • با استفاده از این نرم افزار می توان فرایندهای حسابداری، هزینه یابی و پیش بینی را مدیریت کرد.
  • با نرم افزار حسابداری تولیدی، امکان مدیریت موجودی، کنترل فروش، مدیریت حقوق و دستمزد، تهیه و تنظیم گزارش مالیاتی و بودجه‌ بندی برای مدیر تولید و مدیران کل وجود دارد.
  • به قابلیت ادغام کردن داده‌ های مالی را با اطلاعات هزینه‌ یابی شغل، کنترل موجودی و پیش ‌بینی نمودن نیز مجهز شده است.
  • با استفاده از نرم افزار حسابداری تولیدی امکان بهینه کردن فرایندهای مختلف فراهم شده است. بنابراین مدیران می توانند مشتریان سود آور و محصولاتی که فروش آن ها سود آور و زیاد است، را شناسایی کرده و تمرکز خود را روی ارتباط با مشتریان و هم تولید زیاد محصول مورد نظر قرار می دهند.
  • به کارمندان و مدیران در بخش های مختلف اطلاعات و گزارشات کامل و جامعی در مورد وضعیت مالی و اقتصادی ارائه می کند.

امکانات نرم افزار حسابداری تولیدی چیست ؟

افزایش میزان موجودی محصولات و عدم فروش آن ها، تاثیر زیادی در افزایش هزینه ها دارد. به همین منظور با خرید نرم افزار حسابداری برای مشاغل تولیدی، امکان مدیریت موجودی های یک کسب و کار تولید کننده بزرگ یا کوچک وجود دارد. در واقع مدیران در بخش تولیدی و مدیر تولید با به دست آوردن اطلاعات کامل و جامع در مورد وضعیت موجودی ها، می توانند راهبردهای موجودی سازمان خود را بهینه کنند. علاوه بر این، زمانی که میزان موجودی در یک سازمان به حد نصاب مورد نیاز برسد، یا میزان آن از یک مقداری کاهش پیدا کند، به مدیران برای خرید مجدد محصولات و اقلام لازم اخطار داده می شود. علاوه بر این، از جمله مهم ترین امکانات نرم افزار حسابداری تولیدی می توان موارد زیر را نام برد:

  • قابلیت مدیریت موجودی
  • قابلیت مدیریت فروش
  • مدیریت سفارش
  • مدیریت دارایی
  • مجهز شدن به ابزار گزارش
  • مجهز شدن به ابزار تحلیل

مهم‌ترین ویژگی‌های نرم‌ افزار حسابداری تولیدی

تولیدکنندگان اغلب روی نرم‌ افزار همه‌کاره‌ای سرمایه‌گذاری می‌کنند که نه‌تنها یک ماژول برای امور مالی باشد، بلکه شامل ماژول‌هایی برای برنامه‌ریزی، تولید، مدیریت و غیره نیز می‌شود. اگر شرکت شما تصمیم به انتخاب یک سیستم حسابداری مستقل دارد، مطمئن شوید سیستمی انتخاب کرده‌اید که قابلیت ادغام با سایر سیستم‌های فعلی‌تان را دارد. ادغام یکپارچه اجازه می‌دهد داده‌ها به‌آرامی از تسمه‌های تولید یا قفسه‌های کالا به دفتر پشتیبانی جریان پیدا کنند.

دفتر کل، حساب‌های دریافتنی و  پرداختنی جزء ویژگی‌های اصلی استانداردی هستند که در همه سیستم‌های حسابداری وجود دارند. برخی راه‌حل‌ها همچنین شامل مدیریت پروژه، ردیابی زمانی و ابزارهای حقوق و دستمزد برای حساب‌های سطح بالاتر یا ارائه به‌عنوان افزونه‌ها براساس نیازهای تجاری خاص هستند. در زیر چندین ویژگی مهم وجود دارد که تولیدکنندگان هنگام جست‌وجوی یک نرم‌ افزار حسابداری برای تجارت خود، باید آن‌ها را در نظر بگیرند.

مدیریت موجودی

ماژول مدیریت موجودی به تولیدکنندگان اجازه می‌دهد استراتژی‌های موجودی خود را بهینه کنند. درواقع هنگامی که موجودی به سطوح خاصی برسد، به کاربران هشدار می‌دهد تا بتوانند دوباره آن را جایگزین کنند. تولیدکنندگان نیز می‌توانند مقدار بهینه‌ای از مواد خام، کالای در حال تولید و کالاهای نهایی را حفظ کنند. این ماژول علاوه بر آگاهی از موجودی انبار، به کاربران امکان می‌دهد موجودی و چرخه عمر هر محصول را ردیابی کنند. همچنین اهداف و سطوح را برای جلوگیری از خرید بیش‌ازحد یا خرید ناکافی مواد تعیین و تصاویر موجودی را برای شناسایی آسان درج کنند.

بسیاری از سیستم‌های حسابداری با ابزار مدیریت بیل مواد (BOM) ادغام می‌شوند تا فرایند به‌روزرسانی پروفایل‌های تک تک اجزا را خودکار کند. این موضوع افزایش دقت و ثبات تولید را به دنبال دارد و درنهایت، محصول نهایی با دقت تمام ارزش‌گذاری می‌شود.

مدیریت سفارش

ماژول مدیریت سفارش به کسب و کارها امکان پردازش و پیگیری سفارش‌ها، وضعیت پرداخت و فاکتورها را با استفاده از یک سیستم متمرکز می‌دهد. ادغام مدیریت سفارش در سیستم حسابداری تولیدی، نیاز به وارد کردن مجدد داده‌ها را از بین می‌برد. از پردازش سفارش‌ها گرفته تا صورت‌حساب، پرداخت و ارسال تراکنش، همه به‌طور خودکار اتفاق می‌افتند و بلافاصله در حساب‌های دریافتنی/ پرداختنی و دفتر کل منعکس می‌شوند.

اتوماسیون یک فرایند استانداردشده را از یک پلتفرم واحد ایجاد می‌کند؛ از این‌‌رو تولیدکنندگان می‌توانند روی سایر وظایف حیاتی خود تمرکز کنند. همچنین دید بهتری از کل اکوسیستم‌های تکمیلی به دست آورند و اعتراضات یا نارضایتی مشتریان را به‌دلیل فاکتورهای نادرست یا اشتباهات حمل‌ونقل، به‌سرعت شناسایی کنند.

مدیریت دارایی

تولیدکنندگان باید سیستم حسابداری را در نظر بگیرند که به‌خوبی با سیستم مدیریت دارایی ادغام شود یا دارای ماژولی باشد که به‌طور خاص برای مدیریت دارایی‌ها ساخته شده است. با رعایت دقیق تمام چرخه‌های عمر دارایی، تولیدکنندگان می‌توانند خریدهای بیهوده را شناسایی و روی تجهیزاتی سرمایه‌گذاری کنند که واقعاً برای کارکنان مفید است. این ماژول به‌ویژه برای کمک به کارکنان حسابداری مفید است. برای محاسبه دقیق استهلاک، یک ماژول مدیریت دارایی مناسب و یکپارچه می‌تواند در موارد زیر به مدیریت کمک کند:

  • به حداکثر رساندن بازده دارایی‌ها
  • افزایش زمان کار و بهبود قابلیت پیش‌بینی
  • کاهش کل هزینه مالکیت

تجزیه و تحلیل و گزارش

یک ابزار تجزیه و تحلیل به کاربران امکان می‌دهد تجزیه و تحلیل کنند که:

  • پول‌ها صرف چه شده‌اند،
  • تغییرات قیمت چگونه بر هزینه‌ها و سود محصول تأثیر می‌گذارد،
  • گلوگاه‌ها در فرایند تولید را شناسایی می‌کند،
  • دلایل تفاوت بین مبلغ بودجه‌شده و واقعی را تجزیه و تحلیل می‌کند.

یک نر‌م‌ افزار حسابداری تولیدی قوی می‌تواند به‌طور خودکار گزارش‌های درخواستی تولید و روندها را برجسته کند. همچنین بینش‌ها را به روشی آسان ارائه دهد تا مدیران بتوانند سریع‌تر تصمیم آگاهانه بگیرند. این نرم‌افزار همچنین باید کاربران را قادر سازد تا گزارش‌های خود را با سهولت ایجاد و سفارشی کنند.

بسیاری از سیستم‌های حسابداری دارای قابلیت‌های هوش تجاری (BI) داخلی هستند که به کاربران کمک می‌کند توانایی تحلیلی خود را بیشتر تقویت کنند. BI ابزار قدرتمندی است که به کاربران امکان می‌دهد با تجهیز آن‌ها به بینش‌های هم‌زمان، بازده را به‌شدت افزایش دهند.

نرم‌افزارهای مبتنی بر ابر

بسیاری از کسب ‌و کارهای تولیدی هنوز هم استفاده از برنامه‌های کاربردی سازمانی، از جمله عملکرد حسابداری را انتخاب می‌کنند. برای کسب و کارهای کوچک و متوسط بهتر است از سیستم‌های حسابداری مبتنی بر ابر استفاده کنید؛ زیرا نیازی به سرمایه‌گذاری سخت‌افزاری نیست. سیستم‌های حسابداری ابری نه‌تنها بسیار ایمن‌تر هستند، بلکه می‌توانند به شما و کسب و کارتان کمک کنند و به شما این امکان را می‌دهند:

  • شما می‌توانید هم‌زمان با کارکنان خود به تراکنش‌های مالی دسترسی داشته باشید، آن‌ها را بررسی و تأیید کنید، تصمیمات استراتژیک را سریع‌تر بگیرید و سیلوهای اطلاعاتی را حذف کنید.
  • سیستم‌های خود را به‌صورت خودکار به‌روز کنید، بدون اینکه اختلالی در زنجیره کسب و کارتان ایجاد شود؛ بنابراین لازم نیست نگران زمان ازکارافتادگی باشید. به‌روزرسانی‌ها به‌صورت دوره‌ای و در زمانی بسیار کوتاه‌تر از آنچه تصور می‌کنید، انجام می‌شوند.
  • داده‌های خود را دور از سرقت سایبری و همچنین بلایای طبیعی ذخیره و ایمن کنید. اگرچه هیچ تضمینی وجود ندارد که داده‌ها کاملاً بی‌نقص باشند، خطر از دست دادن داده‌ها با سیستم‌های حسابداری مبتنی بر ابر در مقایسه با پیش‌فرض کمتر است.

درباره نرم‌ افزار حسابداری تولیدی، گزینه‌های زیادی برای انتخاب وجود دارد که دارایی ویژگی‌ها، مزایا و معایب مختلفی هستند. در این میان، نرم‌ افزار حسابداری کاربرد کامپیوتر با داشتن ویژگی‌ها و مزایای بسیاری از جمله ویژگی‌های ذکر شده راه‌حلی همه‌جانبه و کاربردی برای تولیدکنندگان و مدیران حسابداری محسوب می‌شود.

جمع‌بندی

به‌طورکلی می‌توان گفت؛ حسابداری تولیدی اغلب به یک ابزار تصمیم‌گیری داخلی است. بر همین اساس، این شاخه از حسابداری نیازی به انطباق با استانداردها و رویه‌های مالی مانند «اصول عمومی پذیرفته‌شده حسابداری (GAAP) یا استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی (IFRS)» ندارد. با وجود این، حسابداری تولیدی در زمینه ارزیابی موجودی که معمولاً برای اهداف مالیاتی در نظر گرفته می‌شود، باید با حوزه‌های قضایی در ارتباط باشد. شرکت‌های تولیدی اغلب از اطلاعات فرایند حسابداری تولیدی برای تهیه گزارش‌های مالی منطبق استفاده می‌کنند. در این میان، سیستم‌های نرم‌افزاری مدیریت موجودی و MRP کارآمد نیز داده‌های حسابداری تولیدی را به‌صورت خودکار در گزارش‌های قابل استفاده جمع‌آوری می‌کنند.

شما با خرید نرم افزار حسابداری صنایع تولیدی، می توانید موجودی ها، میزان فروش، میزان سفارش و تقاضا و دارایی ها را در صنایع تولیدی مختلف و متناسب با نوع محصولات مدیریت کنید. همچنین کاربرد کامپیوتر ارائه دهنده سایر نرم افزارهای مالی حسابداری از قبیل نرم افزار دارایی ثابت، نرم افزار اتوماسیون اداری، نرم افزار خزانه داری و غیره است.

حسابداری تولیدی یک زیرشاخه مهم حسابداری است که در مجموعه‌های تولیدی و عملیاتی به کار می‌رود و به مدیران اطلاعاتی دقیق و مفید در مورد تولید کالاها و مدیریت هزینه‌ها ارائه می‌دهد.

حسابداری تولیدی اهمیت زیادی دارد چرا که به کاهش هزینه‌ها، کنترل موجودی مواد اولیه، بهبود تصمیم‌گیری در مورد قیمت‌گذاری کالاها و تنظیم گزارش‌های مالی در موارد تولیدی کمک می‌کند. این حسابداری به مدیران اطلاعات دقیقی ارائه می‌دهد تا تصمیم‌های بهتری برای مدیریت تولید و هزینه‌ها بگیرند.

وظایف حسابداری تولیدی شامل مواردی نظیر محاسبه بهای تمام شده کالاها، ثبت اسناد مالی مرتبط با تولید و خرید مواد اولیه، تهیه و تنظیم صورت مالی، تهیه صورت سود و زیان، و تهیه ترازنامه می‌شود.

در حسابداری تولیدی، اصول مهمی وجود دارد که شامل اصل درآمد، اصل هزینه، اصل تطبیق، اصل عینیت، و اصل ارزش‌گذاری می‌شوند. این اصول به حسابداران کمک می‌کنند تا اطلاعات مالی را با دقت و به روشی قابل تایید ثبت و گزارش کنند.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

دانلود

لطفا برای دریافت لینک دانلود اطلاعات خواسته شده را وارد نمایید