کاربرد کامپیوتر تولیدکننده نرم افزار مالی - اداری

حسابداری شعب چیست ؟ و چه کاربردی دارد

حسابداری شعب چیست ؟ و چه کاربردی دارد

حسابداری شعب چیست ؟

آیا تا بحال به این موضوع فکر کرده اید که حسابداری شعب چیست ؟ و چه کاربردی دارد ما سعی داریم در این مقاله به بررسی کامل این موضوع بپردازیم. حسابداری شعب یک سیستم حسابداری پیشرفته می باشد که تمام اطلاعات و حساب های سازمان ها به صورت جداگانه در آنها ثبت می گردد. بدانید که این گونه حسابداری ها اصولا برای شرکت ها و سازمان هایی کاربرد دارند که پراکندگی زیادی دارند یعنی در بسیاری از مناطق جغرافیایی دارای اپراتور زنجیره ای هستند. حسابداری شعب ها بسیار دقیق و کامل هستند و همواره باید تمام اطلاعات مهم مالی را در آنها وارد نمود و ثابت کرد تا برنامه بتواند تمام حساب را در اختیار داشته باشد. حسابداری شعب سیستمی است که در آن برای هر شعبه حساب‌های جداگانه در نظر گرفته می‌شود. این شعبه ها بر اساس موقعیت جغرافیایی تقسیم شده اند و هر بخش دارای مراکز سود و هزینه هستند.

تمام مراکزی که زیر نظر شعبه اصلی فعالیت می کنند همواره موظف هستند که دفاتر خود را به صورت کامل و دقیق ثبت نمایند و سپس آنها را در اختیار دفتر مرکزی بگذارند تا حساب ها مورد بررسی قرار بگیرند. لازم به ذکر است که حسابداری شعب به افزایش دقت و شناخت وضعیت جریان مالی شرکت‌ها کمک می‌کند و یک تصویر مالی کلی و جامع به مدیران ارائه می‌کند تا به حساب های خود دسترسی بهتری داشته باشند.

برای خرید انواع نرم افزارهای حسابداری از وبسایت کاربرد کامپیوتر کلیک کنید

هدف از حسابداری شعب :

اهداف متعدد و مهمی وجود دارد که حسابداری شعب توسط شرکت ها مورد استفاده قرار می گیرد، از مهمترین اهداف استفاده از حسابداری شعب می توان به موارد زیر هم اشاره کرد:

  1. حقیقت پیدا کردن درآمد یا همان جریان نقدی ایجاد شده توسط شعب
  2. اطلاع از نقدینگی شعبه
  3. آگاهی از سود و زیان مرکز توسط شعبه
  4. آگاهی از وضعیت مالی هر شعبه توسط حسابداران خبره و با تجربه که در بخش مدیریت فعالیت می کنند.
  5. بررسی و اطلاع از عملکرد تمام شعبه های زیر مجموعه
  6. مقایسه شعبه ها با یکدیگر

با این اهداف مهم است که شرکت ها و موسسه ها به استفاده از حسابداری شعب روی آورده اند، ناگفته نماند که این برنامه بسیار دقیق و عالی می باشد و توانسته عملکرد  بهتری را از خود نشان بدهد. حسابداری شعب به گونه ای طراحی شده است که می تواند به آسانی تمام نمایندگی های زیر نظر خود را تحت پوشش قرار بدهد تا بداند که کدام دچار سود و کدام دچار زیان شده اند و سپس با مقایسه کردن آنها را در هر زمینه ای یاری رسانده و از ضرر نجات بدهند. هدف اصلی حسابداری شعب این است که از ورشکستگی جلوگیری کنند و بدانند که در هر سال چه میزان سود دهی داشته اند و با توجه به کدام نکات و موارد می توانند به پیشرفت خود و دسترسی به سود بیشتر کمک نمایند.

حسابداری شعب چیست ؟

خرید نرم افزار انبار (کنترل موجودی) از کاربرد کامپیوتر

از حسابداری شعب در کجا استفاده می شود؟

حسابداری شعب همان گونه که گفتیم یکی از پر طرفدار ترین برنامه های حسابداری می باشد که امروزه بسیار از موسسه ها و شرکت ها از آن استفاده می کنند، کاربرد حسابداری شعب در سازمان‌هایی است که شعبه‌ها یا بخش‌های کاری متفاوتی دارند اما آن شعب یا بخش‌ها به طور قانونی به عنوان یک شرکت فرعی راه اندازی و ثبت نشده‌اند است. پس “شعبه” قطعاً یک شخص حقوقی مجزا نیست، بلکه زیرشاخه یا شعبه‌ای مستقل است که دفاتر خود را نگهداری می‌کند.حسابداری شعب را نباید با حسابداری بخش‌ها یا دپارتمان اشتباه گرفت، زیرا با اینکه معمولا همه شرکت‌ها حساب‌های جداگانه‌ای برای هر دپارتمان دارند، اما همه این بخش‌ها و دپارتمان‌ها در یک مکان مشابه کار می‌کنند. در حالی که یک شعبه به عنوان یک نهاد جغرافیایی مجزا از یک سازمان یا شرکت تعریف می‌شود.

این برنامه هم برای شرکت های خصوصی و هم برای شرکت های دولتی به خصوص برای مراکزی که دارای چندین نمایندگی و زیر مجموعه هستند کاربرد دارند زیرا مدیریت شرکت اصلی می تواند به راحتی به صورت حساب های آنها دسترسی پیدا کند و فعالیت آنان را زیر نظر بگیرد. شعبه ها در دو دسته مستقل و وابسته طراحی می شوند که حسابداری مستقل به گونه ای است که تمام حساب ها و دفاتر زیر نظر مجموعه است اما حسابداری وابسته به گونه ای است که حساب اصلی در اختیار مرکز اصلی و حساب های فرعی در اختیار مرکز فرعی قرار می گیرد.

مزایای حسابداری شعب چیست ؟

حسابداری شعب همواره دارای ویژگی ها و مزیت های فراوانی هم می باشد، ما در اینجا به چند مورد از مهمترین ویژگی ها و مزیت های مهم این حسابداری اشاره خواهیم کرد، این مزایا عبارتند از:

  • حسابداری های شعب اصولا سود و زیان هر مجموعه را به صورت دقیق مشخص خواهند کرد.
  • موجودی بدهکاران و همچنین نقدینگی هر شعبه را مشخص خواهند کرد.
  • مخارج هر شعبه مانند دستمزد و حقوق و هزینه سرباره و اجاره و غیره را به صورت جداگانه در اختیار شما قرار می دهد.
  • حسابداری هر شعبه کمک می کند تا مدیریت براساس آنها به صورت جداگانه تصمیم گیری ها را انجام بدهد.
  • با این برنامه می توان به عملکرد و پیشرفت های هر واحد دسترسی پیدا کرد و آنها را مورد بررسی قرار داد.
  • با کمک آن می توان به عملکرد تمام شعبه های زیر مجموعه دسترسی پیدا کرد.

این مزیت ها باعث شده تا روز به روز به تعداد مصرف کنندگان از نرم افزار حسابداری شعب در بازار ها افزوده شود و بتوانند بدون هیچ گونه مشکلی به اطلاعات کامل خود و زیر مجموعه ها دسترسی پیدا کنند و از ورشکستگی و ضرر جلوگیری نمایند.

معایب حسابداری شعب چیست ؟

حسابداری شعب می تواند در کنار مزیت های فراوانی که در خود جای داده است همواره معایبی هم مختص به خود دارد، این معایب مهم درباره حسابداری شعب عبارتند از:

  1. نیاز به نیروی کارآمد بیشتری می باشد تا با برنامه های حسابداری فعالیت کنند.
  2. نیاز به مدیریت جداگانه برای هر شعبه دارد.
  3. هر شعبه نیاز به زیرساخت های مختص به خود دارد البته به دلیل ملاحظات جغرافیایی
  4. هزینه سنگینی برای شرکت ها به همراه دارد.
  5. تمام حساب ها همیشه در اختیار مدیریت قرار نمی گیرند و زیر نظر او نیستند به همین دلیل ممکن است که شعب دچار مشکلات شوند.

زیاد بودن افراد موجود در شعب ها باعث شده تا تصمیم گیری ها هم در آنها سخت باشد، بدانید که معایب گفته شده باعث شده تا برخی افراد نتوانند تصمیم گیری درستی در زمینه تهیه و استفاده از برنامه ها انجام بدهند.

برای خرید نرم افزار اتوماسیون اداری کلیک کنید

حسابداری شعب یک سیستم حسابداری پیشرفته است که تمام اطلاعات و حساب‌های سازمان یا شرکت در آن به صورت جداگانه برای هر شعبه ثبت می‌شود. این نوع حسابداری به ویژه برای شرکت‌ها و سازمان‌هایی که در مناطق جغرافیایی مختلف فعالیت دارند و دارای شبکه شعب گسترده‌ای هستند کاربرد دارد.

هدف اصلی حسابداری شعب، اطلاع از عملکرد هر شعبه، مدیریت بهتر سود و زیان، مقایسه شعبه‌ها با یکدیگر، و اطلاع از وضعیت مالی هر شعبه است. این سیستم به مدیران کمک می‌کند تا تصمیم‌گیری‌های بهتری در مورد هر شعبه انجام دهند.

حسابداری شعب به عنوان یک سیستم حسابداری متخصص برای سازمان‌ها و شرکت‌هایی با چندین شعبه استفاده می‌شود. به ویژه در شرکت‌های دارای شبکه گسترده از نمایندگی‌ها یا شعب، این سیستم به مدیران امکان دسترسی به اطلاعات مالی جداگانه هر شعبه را می‌دهد.

مزایای حسابداری شعب شامل دقت بالا در مشخص کردن سود و زیان هر شعبه، مشخص کردن موجودی بدهکاران و نقدینگی هر شعبه، ارائه تصویر مالی جامع به مدیران، امکان مقایسه شعبه‌ها با یکدیگر، و ارائه اطلاعات مفید برای تصمیم‌گیری‌های مدیریتی است. این مزایا باعث بهبود عملکرد و کنترل بهتر بر روی شعبه‌های مختلف می‌شود.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

دانلود

لطفا برای دریافت لینک دانلود اطلاعات خواسته شده را وارد نمایید