کاربرد کامپیوتر تولیدکننده نرم افزار مالی - اداری

حساب معین چیست ؟ | انواع حساب معین

حساب معین چیست ؟ | انواع حساب معین

حساب معین چیست ؟

یکی از مهم ترین علم های کاربردی که به صورت مستقیم با حساب ها و اطلاعات مالی در ارتباط است، علم حسابداری است. به گونه ای که از طریق تهیه و تدوین گزارش های مالی می توان با شناخت بیشتر و کامل دقیق تر به تصمیم گیری سازمان ها و تعیین استراتژی آنها کمک کرد. حساب معین چیست ؟ به طور جزئی تر نیز می توان گفت این گزارش گیری ها به دو دسته گزارش درون سازمانی و گزارش برون سازمانی تقسیم می شود. برای این که با حساب معین به طور دقیق تر آشنا شوید؛ باید گفت افرادی که درون سازمان مشغول به فعالیت های تخصصی هستند، به اطلاعات دقیق و جزئی مالی حوزه خود نیاز دارد. به همین دلیل حسابداران فعال در آن بخش یا حسابداران کل، گزارشات مالی دقیقی را با نام “حساب معین” به آن ها ارائه می کند. در واقع حساب معین همان اطلاعات بسیار جزئی و دقیقی است که از طرف حسابداران ارائه و آماده می شود. در صورتی که قصد فعالیت در حوزه حسابداری را دارید، در این مقاله همراه ما باشید تا با ویژگی های حساب معین، انواع و کاربرد آن به طور کامل آشنا شوید.

کاربرد کامپیوتر ارائه دهنده انواع نرم افزار های حسابداری

ویژگی های حساب معین چیست ؟

کارمندان و مدیران مالی فعال در قسمت های مختلف هر سازمان و شرکت باید به صورت دوره ای و طی استراتژی سازمان خود در بازه های زمانی  مختلف عملکرد خود را بررسی و آنالیز کنند. به همین منظور در دست داشتن اطلاعات مالی در این زمینه برای اطلاع از سود و زیان کل سازمان یا بخش کوچکی از آن کمک زیادی می کند. در واقع این کار به این هدف و منظور انجام می شود که مدیران نمی توانند اطلاعات دقیقی از بدهکاری یا طلب کاری را با استفاده از حساب های کل سازمان در اختیار مدیران مالی بخش های مختلف قرار دهند. به همین دلیل از اطلاعات جزئی تری به نام حساب معین استفاده می شود. با تهیه و آماده کردن حساب معین می توان اطلاعاتی دقیق از میزان حساب های مالی هر بخش را مشاهده و آنالیز کرد. در واقع می توان گفت مهم ترین ویژگی های حساب معین شامل موارد زیر است:

امکان کنترل ماهیت دوره یا بازه زمانی:

از طریق کنترل کردن ماهیت دوره می توان بررسی کرد که ثبت های حسابداری به درستی انجام شده است یا خیر؟

تفضیلی پذیر بودن حساب های مختلف در واحد یا بخش های سازمان:

در صورتی که به جزئیات دقیق تر و بیشتری از حساب های معین نیاز دارید، باید در نرم افزارهای حسابداری، ویژگی تفضیل پذیر بودن را فعال کنید. برای مثال اگر بخواهید جزئیات حساب های پرداختی طلب کاران را پیدا کنید، این ویژگی کمک زیادی به شما خواهد کرد.

تسعیر پذیری:

با ویژگی تسعیر پذیری در صورت نیاز با آخرین نرخی که در سیستم درج شده، می توان عملیات تسعیر را انجام داد. سپس سند حسابداری صادر کرد.

ویژگی ارزی:

اگر در بخشی از شرکت، عملیات به صورت ارزی انجام می شود، در اسناد حسابداری هم به اطلاعات ارزی نیاز است. به همین دلیل باید در نرم افزار حسابداری این ویژگی را قبل از گردش دار شدن حساب تعریف نمایید. حساب معین چیست ؟

برای خرید نرم افزار دارایی ثابت (اموال) کلیک کنید

انواع حساب معین در حسابداری

با توجه به گستردگی زیادی که در واحدها و تعاریف مختلف حسابداری وجود دارد، می توان گفت حسابداری معین نیز دارای انواع مختلف زیر است:

حساب معین دارایی جاری:

به دارایی های جاری که در طول مدت زمان فعالیت سازمان در یک بازه زمانی مشخص مورد استفاده قرار می گیرد، دارایی جاری گفته می شود. این دارایی ها شامل وجه نقد یا قابلیت نقد شوندگی در طول یک سال مالی است. علاوه بر این، هر کدام از این دارایی ها به سطوح مختلف صندوق، تنخواه گردان، اسناد دریافتی، حساب های دریافتی، پیش پرداخت ها، موجودی کالاها در هر بخش تقسیم می شود.

حساب معین دارایی ثابت:

به کلیه دارایی هایی که از زمان راه اندازی و شروع به کار کردن یک سازمان مورد استفاده قرار می گیرد و امکان فروش آن ها وجود ندارد، دارایی ثابت می گویند. حساب معین شامل مواردی مانند زمینی که سازمان در آن محل واقع شده و از آن استفاده می کند، ماشین آلات کاربردی در بخش های مختلف، ساختمان هایی که متعلق به یک یا چندین زیر مجموعه از سازمان است. همچنین حتی وسیله نقلیه ای که در سازمان مورد استفاده قرار می گیرد.

حساب معین دارایی های نامشهود:

علاوه بر دارایی های ثابت، هر سازمان دارای دارایی نامشهود و ناملموس از جمله حساب های سرقفلی، حق الامتیازها، حق الاختراع، حق الاکتشاف، برندها و نرم افزارها و … است.

حساب معین بدهی های جاری:

به طور کلی حساب های معین بدهی ها به دو دسته کلی بدهی جاری و بدهی بلند مدت تقسیم می شوند. منظور از بدهی جاری وامی است که باید در یک مدت مشخص پرداخت و تسویه شود. حساب های پرداختی، اسناد دریافتی، پیش پرداخت ها، جاری شرکا، ذخائر و … همگی جزء حساب معین بدهی های جاری هستند.

حساب معین بدهی های بلند مدت:

به نوعی از حساب های معین بدهی که بیشتر از یک سال از پرداخت آن ها گذشته باشد، حساب معین بدهی های بلند مدت گفته می شود. حساب های معین بدهی بلند مدت نیز شامل مواردی از جمله وام های پرداختی بلند مدت و اسناد پرداختی بلند مدت است.

کاربرد حساب معین در حسابداری

هر سازمان یا شرکت بدیهی است که با اهداف بلند مدت و کوتاه مدتی تاسیس شده و شروع به کار می کند. در حسابداری کلان یک شرکت زمانی که صحبت از یک حساب می شود، منظور همان حساب معین است. برای مثال زمانی که گفته می شود، حساب های مربوط به بانک، دقیقا پس از این عبارت نام بانک به همراه حساب های معین ذکر می شود. در واقع هدف از بیان کردن اسم بانک اشاره مستقیم به جزئیات دقیقی است که به آن نیاز است. به طور کلی می توان گفت کاربرد حساب معین در حسابداری، بیان و ارائه و آماده کردن اطلاعات دقیق و جزئی و ریز از حساب های مالی یک سازمان یا شرکت به منظور بررسی دقیق تر اطلاعات مالی آن است.امیدواریم از مطالب این مقاله که در مورد موضوع (حساب معین چیست ؟)بود بهره ی کافی را برده باشید.

خرید نرم افزار مالی (حسابداری) با پشتیبانی رایگان از کاربرد کامپیوتر

حساب معین یک نوع حسابداری است که اطلاعات دقیق و جزئی از حساب های مالی یک سازمان یا شرکت را نمایش می دهد.

حساب معین در حسابداری به انواع مختلفی تقسیم می‌شود، از جمله دارایی جاری، دارایی ثابت، دارایی‌های نامشهود، بدهی جاری، و بدهی بلند مدت.

حساب معین به مدیران مالی امکان می دهد تا اطلاعات مالی دقیق و جزئی تری از حساب های مالی بخش های مختلف سازمان را برای بررسی و آنالیز ارائه دهند. این اطلاعات به ارزیابی عملکرد مالی سازمان و تصمیم‌گیری‌های استراتژیک کمک می کند.

ویژگی‌های حساب معین شامل کنترل ماهیت دوره، تفضیل‌پذیری، تسعیرپذیری، و ویژگی ارزی می‌شوند. این ویژگی‌ها به اشتباه به حساب معین نمی‌دهند، بلکه به ویژگی‌هایی هستند که در نرم‌افزار حسابداری برای انجام عملیات حسابداری و آنالیز اطلاعات مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

دانلود

لطفا برای دریافت لینک دانلود اطلاعات خواسته شده را وارد نمایید