کاربرد کامپیوتر تولیدکننده نرم افزار مالی - اداری

دارایی در حسابداری چیست ؟ | انواع دارایی حسابداری

دارایی در حسابداری چیست ؟ | انواع دارایی حسابداری

دارایی در حسابداری چیست؟

دارایی در حسابداری چیست ؟ دارایی هایی که در نرم افزار حسابداری محاسبه می شوند به صورت جاری و غیر جاری هستند. در واقع دارایی شامل تمام اموال و منافع اقتصادی است که یک سازمان در معاملات اقتصادی کسب می کند و طبق فاکتور پول مورد سنجش قرار می گیرند. با محاسبه میزان دارایی ها اداره مالیات می تواند به راحتی برای شرکت های بزرگ و کوچک مالیات را تعیین کند. دارایی هایی که در سیستم حسابداری قابل ثبت هستند شامل پول نقد، موجودی کالا، زمین ، ساختمان، ماشین الات، اسباب و اثاثیه اداری و اوراق بهادار و … می باشند. این منابع دارای ارزش اقتصادی بالایی هستند بدین ترتیب حسابداری و کتاب و بررسی آنها باید با دقت بالایی صورت بگیرد.

این اموال تنها زمانی که به مالکیت واحد تجاری در می آیند دارایی حسابداری می شوند چون بر اساس فاکتورهایی که دارند در سیستم حسابداری ثبت می شوند. اگر دارایی ها دارای فاکتور پولی نباشند حسابداری نمی تواند با سند و مدرک آنها را ثبت کند. تمام منافع اقتصادی یک سازمان دارایی های آن محاسبه می شوند و در سیستم حسابداری قابلیت درج شدن دارند. زمانی که یک شرکت یا یک سازمان بخواهد دارایی های خود را محاسبه کند به کمک سیستم حسابداری این کار با دقت بالا و در کمترین زمان صورت می گیرد. دارایی خالص به طور کلی با حقوق صاحبان سهام تقریبا یکسان و برابر بوده و مقدار اصلی آن از تفاوت کل بدهی ها از کل دارایی به دست می آید.

کاربرد کامپیوتر ارائه دهنده انواع نرم افزار های حسابداری

انواع دارایی در حسابداری

دارایی در حسابداری نمونه های مختلفي دارد. اگر بخواهیم دارایی ها را از نظر نوع کاربرد تقسیم بندی کنیم دارای ۲ دسته مجزا هستند:

  1. دارایی عملیاتی: که بیشتر در معاملات روزانه مورد استفاده قرار می گیرد. در این دارایی شرکت می تواند برای تولید محصولات و همچنین ارائه خدمات از آن بهره بگیرد و بیشتر شامل موجودی انبار و کارخانه و همچنین تجهیزات و دستگاه ها و وجه نقد و … می شود.
  2. دارایی غیر عملی: این دارایی ها تنها می توانند نیازهای آینده را به بهترین شکل برطرف سازند. این دارایی بیشتر شامل املاک و مستغلاتی است که به خاطر ارزشی که برای شرکت دارند خریداری شده اند.

دارایی ها قابلیت تبدیل و همگرایی دارند و از این نظر هم می توان آنها را به ۲ گروه اصلی تقسیم بندی کرد:

  1. انواع دارایی ثابت: این دارایی ها را نمی توان به راحتی به وجه نقد تبدیل کرد و خرید و فروش آنها زمان بر بوده و نیاز به طی کردن مراحل خاصی دارد. آنها در واقع دارایی های بلند مدت و سختی هستند که بیشتر برای تامین نیاز آینده و به عنوان پس انداز شرکت در نظر گرفته می شوند. ارزش این دارایی ها اگر چیزی به جز زمین و ملک باشند ممکن است به مرور زمان کمتر شود. زمین، ساختمان، ماشین آلات، تجهیزات، حق اختراع و … جز دارایی های ثابت هستند.
  2. دارایی جاری: این دارایی ها را می توان به عنوان دارایی های نقدی معرفی کرد چون در کوتاه ترین زمان می توان آنها را به پول نقد تبدیل کرد. طول عمر آنها کوتاه است و به مرور زمان ارزش خود را از دست نمی دهند. وجه نقد، موجودی کلا، سپرده های کوتاه مدت همگی از این دسته هستند.

ویژگی دارایی در حسابداری چیست ؟

دارایی در حسابداری دارای ویژگی های زیادی بوده و به کمک آن می توان دارایی های ثابت و جاری یک شرکت یا سازمان را به راحتی و با دقت و سرعت بالا محاسبه کرد. آن‌ها دارای ۳ ویژگی مهم هستند که به معرفی آنها می پردازیم:

  • در واقع دارایی ها منابعی هستند که در آینده برای شرکت منفعت اقتصادی دارند و سازمان به کمک آن‌ها می تواند اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خود را به راحتی دنبال کند. وقتی شرکت دارایی ها را در سیستم حسابداری ثبت می کند راحت تر به آنها دسترسی خواهد داشت.
  • دارایی ها ارزش اقتصادی بالایی هستند و در واقع سرمایه یک شرکت به شمار می روند که قابلیت مبادله شدن دارند و می توانند خرید و فروش شوند. سازمان به کمک آن‌ها می تواند سرمایه گذاری های مختلفی انجام دهد و دارایی ها را روز به روز بیشتر کند. ارزش اقتصادی دارایی ها روز به روز بیشتر می شود و شرکت می تواند به کمک آن‌ها نیازهای اساسی خود را برطرف سازد.
  • دارایی ها مالکیت دارند بدین معنا که می توانند به وجه نقد و یا معادل های آن تبدیل شوند. مالکیت داشتن به آنها این امکان را داده تا بتوانند به سپرده های کوتاه مدت و بلند مدت هم تبدیل شوند.
  • بهترین راه پیشرفت یک شرکت، دارایی ها هستند و در واقع یک پشتوانه بزرگ به شمار می روند که باعث توسعه و رشد می شوند.
  • از دیگر ویژگی های دارایی ها در حسابداری می توان به بالا بردن ارزش یک شرکت اشاره کرد. هر چه میزان دارایی ها بیشتر باشد قطعا ارزش یک سازمان هم بالاتر است.

برای خرید نرم افزار مالی حسابداری کلیک کنید

چگونگی ثبت انواع دارایی در حسابداری

دارایی ها در سیستم حسابداری به روش های مختلفی ثبت می شوند و این بستگی به نوع دارایی ها دارد. یکی از اصلی ترین و مهم ترین وظایف بخش حسابداری یک شرکت حفاظت از دارایی های مشهود است که قابل دیدن هستند و طبق فاکتور و سند در سیستم حسابداری درج می شوند. دارایی های غیر مشهود اگر چه قابل دیدن نیستند اما سود آتی شرکت را تضمین می کنند و به عنوان نوعی سرمایه گذاری بلند مدت در سیستم حسابداری به ثبت می رسند. دارایی ها و بدهی ها در ترازنامه به ثبت می رسند.

دارایی ها در سمت راست و بدهی ها در سمت چپ درج می شوند تا هنگام محاسبه اخلالی ایجاد نشود. برای ایجاد نظم و دسترسی راحت تر معمولا بخش دارایی خود به طبقه بندی حساب ها مانند حساب های دریافتی، سود حفظ شده و… تفکیک می شود تا حسابداری بتواند در کمترین زمان به آنها دسترسی داشته باشد. اگر شرکتی دارایی های غیر مشهود ندارد نیازی هم به ثبت آنها در ترازنامه مالیاتی نیست. با ثبت دارایی ها و بدهی ها شرکت می تواند به صورت منظم سود و زیان خود را به صورت دقیق محاسبه کند.

خرید نرم افزار مالی بازرگانی از کاربرد کامپیوتر

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

دانلود

لطفا برای دریافت لینک دانلود اطلاعات خواسته شده را وارد نمایید