کاربرد کامپیوتر تولیدکننده نرم افزار مالی - اداری

معافیت مالیاتی چیست ؟ | انواع معافیت مالیاتی

معافیت مالیاتی چیست ؟ | انواع معافیت مالیاتی

معافیت مالیاتی چیست ؟

یکی از مهم ترین مواردی که باعث به وجود آمدن عدالت و توزیع عادلانه درآمد بین اقشار مختلف در یک کشور می شود، پرداخت مالیات است. پرداخت مالیات به دلیل اهمیت زیادی که در قانون اساسی دارد، برای همه افراد حقیقی و حقوقی واجب و ضروری است. اما در این میان برخی مشاغل و افراد هستند که مالیات به آن ها تعلق نمی گیرد و به نوعی از مالیات معاف هستند. معافیت مالیاتی چیست ؟ در واقع منظور از معاف مالیاتی خروج قانونی برخی از منابع درآمدی و سرمایه ای از شمول پرداخت مالیات است. هدف از معافیت مالیاتی یک روش برای اجرا کردن سیاست های حمایتی دولت برای انجام برخی از اهداف و سیاست های دولت است. یکی از مهم ترین اهداف معافیت مالی که دولت برای برخی افراد و برخی از مشاغل جهت دادن  نقدینگی جامعه به سمت طرح های عام المنفعه و کم بازده است. یکی از بهترین مزایای معافیت مالیاتی این است که به عنوان یک روش ارفاقی – تشویقی برای سوق دادن به سرمایه گذاری ها است. در ادامه این مقاله به بررسی انواع معافیت مالی، شرایط لازم برای برخورداری از معافیت مالیاتی می پردازیم.

خرید نرم افزار خرید و فروش بازرگانی از کاربرد کامپیوتر

انواع معافیت مالیاتی چیست ؟

همان طور که در پاراگراف بالا هم ذکر شد، با وجود این که همه افراد حقوقی و حقیقی باید که مالیات را به صورت سالیانه پرداخت کنند؛ اما در این میان برخی از مشاغل هم از پرداخت مالیات معاف هستند. بنابراین ابتدا باید برخی از مشاغل که دارای معافیت مالیاتی هستند را بررسی کرده و بشناسیم. از جمله مهم ترین مشاغلی که معافیت مالیاتی به آن ها تعلق می گیرد می توان موارد زیر را نام برد:

  • معافیت مالیات بر حقوق کارگران و کارمندان
  • معافیت هزینه های درمان
  • معافیت مالیات جوایز علمی و پژوهشی
  • معافیت اختراع و اکتشاف
  • معافیت سپرده های بانکی
  • معافیت جهیزیه و مهریه
  • معافیت فعالیت های کشاورزی
  • معافیت حقوق افراد شاغل در مناطق کم تر توسعه یافته
  • معافیت فعالیت های آموزشی
  • معافیت فعالیت بخش های تعاونی
  • معافیت بخش صادرات
  • معافیت صنایع دستی
  • معافیت فعالیت های تولیدی، معدنی و گردشگری
  • معافیت سود حاصل از تامین مالی پروژه ها
  • معافیت عبور ترانزیت کالاها
  • معافیت فعالیت اقتصادی در مناطق آزاد تجاری – صنعتی
  • معافیت‌ مالیات فعالیت ‌های فرهنگی و هنری
معافیت مالیاتی چیست ؟ این مطلب را هم بخوانید: مالیات مکسوره چیست ؟

چرا معافیت مالیاتی شامل همه افراد نمی شود؟

همان طور که می دانید هدف از دریافت مالیات از مشاغل و افراد صاحب سرمایه ایجاد تعادل و عدالت در زندگی همه اقشار مختلف جامعه است. اما بدیهی است که برای ایجاد عدالت همه اقشار و مشاغل از پرداخت مالیات معاف می شوند. به همین دلیل می توان گفت که همه مشاغل هم با توجه به دید و نظر مردم از پرداخت مالیات معاف نیستند. بلکه مجری قانون بر اساس قوانین و مقرراتی که تعیین و مقرر می شود، تعیین می کند که معافیت مالیاتی شامل چه افرادی است؟ در واقع دلیل اصلی این که همه افراد از معافیت مالیاتی برخوردار نیستند، این است که دولت برای جبران کسری درآمد مالیاتی خود، بالاجبار میزان نرخ مالیات را افزایش خواهد داد. همین اتفاق سبب می شود که گروه‌ های دیگر جامعه که از معافیت‌ های مالیاتی بهره ‌مند نمی شوند، تحت ‌فشار قرار می گیرند.

شرایط لازم برای برخورداری از معافیت مالیاتی

همان دولتی که پرداخت مالیات را برای همه مردم و مشاغل تعیین و تایید کرده، همان دولت برخی از مشاغل را از پرداخت مالیات هم معاف کرده است. به همین دلیل برای تایید این که فردی دارای معافیت مالیاتی است، ابتدا باید از شرایط لازم برای برخورداری از معافیت مالیاتی برخوردار باشد. از  جمله مهم ترین شرایط لازم برای برخورداری از معافیت مالیاتی می توان موارد زیر را نام برد.

در صورتی که افراد حقوقی دارای یکی از شرایط زیر باشند، بر اساس قانون مطابق ماده ۱۴۵ق.م.م سود از پرداخت مالیات معاف هستند.

  • داشتن سود متعلق به سپرده ‌های مربوط به کسور بازنشستگی و پس‌ انداز کارمندان و کارگران نزد بانک ها.
  • افرادی که سود یا جوایز متعلق به حساب ‌های پس‌انداز و سپرده ‌های‌ مختلف نزد بانک ها یا مؤسسات اعتباری غیر بانکی مجاز دارند.
  • جوایزی که متعلق به اوراق قرضه دولتی و اسناد خزانه‌ است.
  • سودهای پرداختی بانک‌ های ایرانی به بانک‌ های خارج از ایران ‌بابت اضافه برداشت (اور درافت‌) و سپرده ثابت به شرط معامله ‌متقابل‌.

طبق قانون نیز افراد حقیقی که یکی از شرایط زیر را دارند، از پرداخت معافیت مالیات به آن ها تعلق می گیرد:

  • صد در صد درآمد شرکت‌ های تعاونی‌ روستایی، عشایر، کشاورزی، صیادان، کارگری، کارمندی، دانشجویان و دانش‌ آموزان و اتحادیه ‌های آن ها
  • درآمد مخترعین بابت اختراعی که انجام داده اند، به مدت ده سال از زمان تصویب این قانون.

معافیت فعالیت های کشاورزی

طبق قانونی که در سال 1401 به تصویب رسیده و در دولت جدید هم در دستور کار و اجرا قرار گرفته، برخی از فعالیت های کشاورزی هم شامل معافیت می شوند که مهم ترین موارد مربوط به این مشاغل به شرح زیر است:

همه مراکز و شرکت های فعال در حوزه کشاورزی مطابق با ماده ۸۱ قانون مالیات های مستقیم که درآمد حاصل از فعالیت آن ها از روش های مختلف کشاورزی مانند خود کشاورزی، دامداری، دامپروری، پرورش ماهی، زنبور عسل و طیور، صیادی و ماهیگیری، نوغان داری، احیا مراتع و جنگل ها، باغات و باغستان ها و … تامین می شود، شامل معافیت مالیاتی هستند.

معافیت سود حاصل از تامین مالی پروژه ها

همان طور که می دانید یکی از اقدامات مهمی که در جوامع مختلف تحصیلی انجام می شود، انجام پروژه های مالی در جهت بهبود و رشد اقتصادی و علمی کشور است. بدیهی است که برای انجام این پروژه ها نیز به تامین مالی نیاز می باشد. بنابراین این دسته از مشاغل هم بر اساس شرایط زیر شامل معافیت مالیاتی هستند.

کلیه اشخاصی که آورده نقدی برای تأمین مالی پروژه طرح و سرمایه در گردش بنگاه های تولیدی را در قالب عقود مشارکتی فراهم کرده اند، معادل حداقل سود مورد انتظار عقود مشارکتی مصوب شورای پول و اعتبار از پرداخت مالیات بر درآمد، تا زمان اتمام و به نتیجه رسیدن پروژه از پرداخت مالیات معاف می شوند.

برای خرید انواع نرم افزارهای حسابداری از وبسایت کاربرد کامپیوتر کلیک کنید

معافیت مالیاتی به معنای عدم اخذ مالیات بر برخی منابع درآمدی و سرمایه ای است.

معافیت مالیاتی به منظور اجرای سیاست‌های حمایتی دولت برای تحقق اهداف خاصی مثل تشویق به سرمایه‌گذاری یا حمایت از فعالیت‌های عام المنفعه اعمال می‌شود.

اعمال معافیت مالیاتی به دلیل تعادل مالی و اجتماعی، افرادی را که برای تامین درآمد عادی به پرداخت مالیات وابسته‌اند، معاف نمی‌کند. این تصمیم بر اساس قوانین و مقررات تعیین می‌شود.

برخی از شرایط لازم برای برخورداری از معافیت مالیاتی شامل داشتن درآمدهای خاص مانند حقوق کارگران و کارمندان، هزینه‌های درمان، فعالیت‌های کشاورزی و سود حاصل از تامین مالی پروژه‌ها می‌باشد. این شرایط بر اساس قوانین مالیاتی تعیین می‌شوند.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

دانلود

لطفا برای دریافت لینک دانلود اطلاعات خواسته شده را وارد نمایید