کاربرد کامپیوتر تولیدکننده نرم افزار مالی - اداری

نحوه دریافت شناسه کالاها و خدمات

نحوه دریافت شناسه کالاها و خدمات

نحوه دریافت شناسه کالاها و خدمات به چه صورتی است ؟

طبق قوانین و مقرراتی که هر ساله برای پایانه های فروشگاهی تعریف و مشخص می شود، پایانه های فروشگاهی از تاریخ 1401/08/01 موظف هستند که شناسه کالا و خدمات را دریافت کنند. در واقع این اقدام به منظور امکان صدور صورتحساب های الکترونیکی صورت می گیرد. بدین صورت مودیان مالیاتی از این تاریخ به بعد، باید برای دریافت شناسه کالاها و خدمات از طریق وزارت امور اقتصاد و دارایی، وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی کد گذاری کالا و خدمات کشور اقدام کنند. چون این وظیفه مهم بر عهده سازمان ها و نهادهای ذکر شده است که باید طبق قانون آن را انجام دهند. به همین منظور مودیان مالیاتی نیز با انجام روش های مختلف که در ادامه مقاله به معرفی و بررسی آن ها می پردازیم، می توانند اقدام به دریافت شناسه کالاها و خدمات نمایند و سپس از آن برای صدور صورتحساب های الکترونیکی استفاده کنند.در این مقاله قصد داریم تا به نحوه دریافت شناسه کالاها و خدمات بپردازیم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

کاربرد کامپیوتر ارائه دهنده انواع نرم افزارهای حسابداری با پشتیبانی رایگان

شناسه کالا چیست ؟

شناسه کالا به مجموعه ای کامل و جامع از ویژگی های ماهیتی یک کالا از جمله نوع کالا، جنس کالا، مدل و نام تجاری آن می گویند که در شرح تجاری کالا ذکر می شود. سپس در بخش های توصیفی در سامانه شناسه کالا توسط کاربران و اپراتور ویژه آن بخش، یا صاحب کالا، شناسه آن صادر می شود. در واقع شناسه یا کد کالا به عنوان یک زبان مشترک و عامل شناسایی مشخصات و ویژگی های کالا در زنجیره تامین یک کشور محسوب می شود. به همین دلیل تاثیر زیادی در بهبود روند رشد زنجیره تامین دارد. تعیین و درج شناسه کالا بر اساس قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال 1392 مصوب شد و همه پایانه های فروشگاهی موظف به رعایت این قانون هستند. شناسه کالا ممکن است از نوع شناسه داخلی باشد که این شناسه توسط سامانه شناسه کالا به آن اختصاص داده شده است. همچنین ممکن است شناسه بین المللی و مانند شناسه GTIN باشد که بسیار معتبر است. به طور کلی می توان گفت شناسه کالا به عنوان کد شناسنامه آن کالا محسوب می شود که زمان استعلام گرفتن اطلاعات آن در اختیار آن شخص قرار می گیرد.

راهنمای روش دریافت شناسه کالاها و خدمات

همان طور که در ابتدای مقاله هم ذکر شد، طبق قانون مودیان مالیاتی به منظور رعایت عدالت اقتصادی، و بهبود روند مبادلات و خرید و فروش باید به منظور صادر کردن صورتحساب الکترونیکی، شناسه کالاها و خدمات را دریافت کنند. به طور کلی برای دریافت شناسه کالاها و خدمات روش های مختلفی وجود دارد که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم.

نحوه دریافت شناسه کالاها و خدمات این مطلب را هم بخوانید: سامانه مودیان چیست ؟

نحوه دریافت شناسه اختصاصی کالا

یکی از انواع شناسه کالا، شناسه اختصاصی کالا است که طبق قانون قاچاق کالا و ارز به عنوان زبان مشترک کالا در سامانه های اطلاعاتی تعریف شده است . بدین صورت که بسیاری از فعالان اقتصادی در سایر فرایندهای تجاری، از جمله صادرات، واردات، ثبت آمار تولید، و … از آن استفاده می کنند. نحوه استعلام و دریافت شناسه اختصاصی کالا بدین صورت است که کلیه مودیان مالیاتی که قابلیت و صلاحیت تولید کننده یا واردات را دارند، ابتدا باید وارد سامانه تجارت به آدرس www.ntsw.ir شده و سپس اقدام به دریافت شناسه اختصاصی کالای خود نمایید. علاوه بر این، حتی در صورتی که کارشناسان و فعالان اقتصادی قابلیت و سابقه فعالیت در زمینه تولید و واردات ندارند، باید از طریق حلقه های قبلی زنجیره تجاری اقلام کالایی خود نسبت به دریافت شناسه کالا اقدام نمایند.

نکته مهم در مورد کالاهای بدون شناسه

در برخی موارد ممکن است زمان تحویل گرفتن یا شناسایی کردن کالاها، برخی از کالاها شناسه نداشته باشند. در واقع این مشکل ممکن است به دلیل ارائه نشدن کد شناسایی و عدم کد گذاری در سامانه تجارت ایران باشد. به همین دلیل در چنین مواردی افراد می توانند به صورت موقت از شناسه عمومی برای این کالاها استفاده کنند. سپس برای دریافت کد شناسه اختصاصی باید درخواست سرفصل کالایی متناظر کالای خود نمایند. بدین صورت که باید وارد سامانه شناسه کالا وارد شده و درخواست دریافت شناسه اختصاصی برای کالای خود دهند.

نحوه دریافت شناسه کالای عمومی

یکی از بهترین مزایا و ویژگی هایی که امروزه در وزارت صمت برای مودیان مالیاتی و فعالان اقتصادی فراهم شده این است که می توانند شناسه عمومی کالا به منظور درج در صورتحساب الکترونیکی استفاده کنند. در واقع روند کار بدین صورت است که توسط وزارت صمت و با هماهنگی وزارت اقتصاد و تولید، لیستی از کالاها با شناسه های عمومی و به منظور راحت‌ تر شدن فرایند صدور صورتحساب الکترونیکی، آماده شده است. بنابراین مودیان مالیاتی در صورتی که هنوز شناسه اختصاصی برای کالای آن ها تعریف و اختصاص داده نشده، می توانند حتی به صورت موقت و با انتخاب شناسه عمومی، کد کالای خود را انتخاب کرده و از آن برای صدور صورتحساب الکترونیکی استفاده کنند. مودیان مالیاتی برای انجام این کار ابتدا باید وارد سایت اداره امور مالیاتی کشور به آدرس https://stuffid.tax.gov.ir/ شوید. سپس با توجه به نوع و سطح کالا، اقدام به دریافت یا استعلام گرفتن از کالای مورد نظر نمایید.

نحوه دریافت شناسه خدمات

همان طور که در پاراگراف های بالاتر هم ذکر شد، یکی از مهم ترین اقدامات برای هر فعال اقتصادی، دریافت شناسه خدمات است. بدین صورت که مودیان مالیاتی برای دریافت شناسه خدمات عمومی یا اختصاصی ابتدا باید وارد سامانه پرتال جامع مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران به آدرس سایت https://portal.gs1-ir.org/Account/Login?ReturnUrl=%2F شود. سپس باید نام کاربری (کد ملی) را به همراه رمز عبور وارد کرده و اقدام به دریافت کد شناسایی خدمات مورد نظر خود نماید. یکی از خدماتی که در این سامانه ارائه می شود، امکان دریافت شناسه عمومی خدمات از  تشکل ‌های صنفی، انجمن ‌ها و اتحادیه‌ های مربوطه است. این تشکل ها به نمایندگی ها و اعضای فعال در حوزه های کاری خود و به منظور صادر کردن صورتحساب های الکترونیکی، به صورت موقت کد شناسه خدمات عمومی ارائه می کنند. در این مرحله ابتدا باید در سامانه ثبت نام کرده و نام کاربری و رمز عبور برای خود تعریف کنید که در ادامه به معرفی نحوه ثبت نام نیز می پردازیم.

روش ثبت نام برای دریافت شناسه خدمات

همان طور که در پاراگراف بالا هم ذکر شد، نکته مهمی که برای دریافت کد شناسه خدمات وجود دارد، این است که ابتدا باید در سامانه ثبت نام کنید. روش کار بدین صورت است که باید وارد سامانه https://portal.gs1-ir.org/Account/Login?ReturnUrl=%2F شده و سپس روی گزینه ثبت نام کلیک کنید. سپس نوع ثبت نام، شخص حقیقی یا حقوقی و تبعیت خود را انتخاب نمایید. در کادر زیر این صفحه نیز کد ملی خود را وارد نمایید. سپس با استفاده از جدول زیر می توانید نوع نمایندگی مرتبط با خدمات مورد نظرتان را مشاهده و انتخاب نمایید. حتی در صورت لزوم می توانید با شماره های درج شده از نمایندگان تماس گرفته و سوالات خود را در این زمینه مطرح کنید تا با راهنمایی های بیشتر سریع اقدام به ثبت نام کنید. پس از آن برای تکمیل شدن ثبت نام یکی از روش های ثبت نام از جمله درج آدرس ایمیل یا شماره تلفن را انتخاب کنید. پس از دریافت کد تایید، کد را در کادر موجود در صفحه درج کنید. پس از انجام این مراحل ثبت نام در سامانه جهت دریافت شناسه خدمات تکمیل شده و پس از آن می توانید با وارد کردن کد ملی و رمز عبور خود به راحتی اقدام به دریافت شناسه خدمات کنید. برای این کار نیز هر بار پس از وارد شدن به صفحه، یک منو وجود دارد که می توانید یکی از گزینه های درخواست کد خدمات، یا پیگیری درخواست را انتخاب نمایید.امیدواریم از مطالب این مقاله که در ان به نحوه دریافت شناسه کالاها و خدمات پرداخته شد بهره ی کافی را برده باشید.

برای خرید نرم افزار مالی بازرگانی از وبسایت کاربرد کامپیوتر کلیک کنید

پایانه‌های فروشگاهی بر اساس قوانین و مقررات، برای امکان صدور صورتحساب‌های الکترونیکی و به منظور بهبود زنجیره تامین و مبادلات اقتصادی، موظف به دریافت شناسه کالا و خدمات هستند.

شناسه کالا شامل ویژگی‌های ماهیتی کالا مانند نوع، جنس، مدل و نام تجاری است که در شرح تجاری کالا ذکر می‌شود. این اطلاعات به عنوان زبان مشترک برای شناسایی مشخصات کالا در زنجیره تامین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای دریافت شناسه کالا، افراد می‌توانند از طریق سامانه تجارت به آدرس www.ntsw.ir به سامانه وزارت امور اقتصاد و دارایی مراجعه کرده و شناسه اختصاصی کالای خود را دریافت کنند.

برای دریافت شناسه خدمات، مودیان مالیاتی باید از طریق سامانه پرتال جامع مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات به آدرس https://portal.gs1-ir.org/ ثبت نام کنند و سپس با استفاده از اطلاعات کاربری خود، شناسه خدمات را دریافت کنند.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

دانلود

لطفا برای دریافت لینک دانلود اطلاعات خواسته شده را وارد نمایید